Zakres obowiązków zarządców nieruchomości
NieruchomościCzym kierujemy się wybierając zarządcę nieruchomości? Większość starych wspólnot po prostu zostaje przy tym, który "zawsze" był, czyli dawnej państwowej administracji budynków. Wspólnoty z nowo budowanych bloków mieszkalnych wybierają wśród szerokiej oferty firm zarządzających i administrujących nieruchomościami. Ale czym, ponad to, że firma posiada licencję zarządcy nieruchomości, jeszcze się kierujemy? Czy wiemy, czym się kierować?
Definicja zarządcy nieruchomości i podstawowe obowiązki
To, na czym powinno polegać zarządzanie nieruchomościami, określone jest ustawą o gospodarce nieruchomościami. Ustawa definiuje czynności, których celem jest utrzymanie obiektów w dobrym stanie, bieżące administrowanie nimi i zapewnienie odpowiedniej gospodarki finansowej. Zadaniem firmy, której zostaje zlecone zarządzanie nieruchomością, zapewnia pełną opiekę i kompleksową obsługę obiektu, którym może być zarówno budynek mieszkalny wielorodzinny, blok czy kamienica, jak również budynek usługowy, np. biurowiec. Obsługa ta polega na:
- podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności, których celem jest racjonalna gospodarka nieruchomością;
- podejmowaniu decyzji dotyczących sytuacji ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
- zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;
- dbaniu o właściwą gospodarkę energetyczną w rozumieniu przepisów prawa energetycznego;
- bieżącym administrowaniu nieruchomością;
- utrzymywanie nieruchomości w dobrym stanie i w zgodzie z jej przeznaczeniem;
- inwestowanie w nieruchomość w uzasadnionych sytuacjach.
To są obowiązki wynikające bezpośrednio z ustawy. Profesjonalny zarządca zwykle definiuje, na czym polegać mają te poszczególne zadania, a często poszerza je o dodatkowe usługi mające na celu nie tylko dbanie o podstawowy standard zamieszkania, ale także o to, by w obiekcie mieszkało się przyjemnie i wygodnie.
Czym jeszcze zajmują się profesjonalni zarządcy nieruchomości?
Zarządcy nieruchomości pełnią rolę negocjatorów pomiędzy wspólnotą a dostawcami mediów, w celu wybrania najbardziej korzystnej ekonomicznie oferty. Zarządca, zgodnie z umową zawartą ze wspólnotą reprezentuje jej interesy, ale nie ma prawa do występowania w imieniu wspólnoty przed urzędami lub sądami, mówi właściciel firmy Amber Nieruchomości i radzi, by wspólnoty na ogólnym zebraniu udzielały zarządowi odpowiedniego pełnomocnictwa, które wielokrotnie znacznie ułatwia wszelkiego rodzaju postępowania administracyjne. Zarządca wspiera wspólnotę jako doradca przy przygotowywaniu uchwał czy regulaminów związanych z życiem mieszkańców, zwołuje też zebrania wspólnot, podczas których raportuje o wykonanych pracach, składa sprawozdania finansowe, i informuje o planowanych remontach budynków i wszelkich bieżących sprawach.