Artykuł sponsorowany Język niemiecki na rynku pracy w Polsce

Język niemiecki na rynku pracy w Polsce

Znajomość języka niemieckiego, obok języka angielskiego, jest dzisiaj bardzo ważna z perspektywy prowadzenia międzynarodowej działalności gospodarczej, czy też obsługi klientów z Niemiec, Austrii, czy też Szwajcarii. Stosunki gospodarcze i kulturowe, pomiędzy Polską a jej największym zachodnim sąsiadem są olbrzymie, a wytworzona przez lata współzależność powoduje, że dzisiaj wiele firm stawia na pracowników ze znajomością w stopniu komunikatywnym bądź zaawansowanym właśnie języka niemieckiego. Pozwala to na rozszerzanie zakresu handlu, czy przemysłu, co szczególnie ważne jest w dziedzinie IT, księgowości, logistyki, sprzedaży – np. sektor spożywczy i odzieżowy – czy też szeroko pojętego przemysłu – od produkcji prefabrykatów konstrukcji stalowych, po górnictwo, hutnictwo i energetykę.

Rynek pracy dla niemieckojęzycznych

Według analiz na znanych portalach z ogłoszeniami pracy, czy też danych udostępnianych, przez agencje zatrudnienia zarówno tymczasowego, jak i stałego wynika, że znajomość języka angielskiego, przestaje mieć znaczenie przy zatrudnianiu pracowników. Większość z osób aplikujących na stanowiska usługowe, czy też specjalistyczne wyróżnia się znajomością tegoż języka w stopniu komunikacyjnym. Inaczej jest jednak z niemieckim. Osoby władające tym językiem, są znacznie bardziej pożądani, zwłaszcza jeśli jest to ich drugi – po angielskim – język obcy.

Jeśli chodzi zatem o rynek pracy dla niemieckojęzycznych, można podzielić go na dwie części. Mowa o sektorach, w których znajomość języka niemieckiego, jest kompetencją główną, i w jej oparciu wykonuje się daną pracę. Przede wszystkim chodzi o sektor nowoczesnych usług biznesowych. Zarządy wielkich międzynarodowych firm między innymi w dziale IT i BPO (business proces outsourcing), dostrzegają większy potencjał pracowników z wysokimi kompetencjami językowymi. Często są oni wysyłani po zatrudnieniu na złożone, bezpłatne kursy menadżerskie, sprzedażowe, czy też księgowe, dzięki którym błyskawicznie mogą zostać ekspertami w danej dziedzinie (przykładem są programy wdrożeniowe międzynarodowego lidera transformacji cyfrowej ATOS, czy też wiodącego dostawcy usług outsourcingowych/konsultingowych INFOSYS). Znacznie trudniejsze, droższe i dłuższe, byłoby szkolenie pracowników w zakresie nauki języka od podstaw.

Drugim sektorem pracy dla niemieckojęzycznych, jest ten, w którym znajomość niemieckiego, jest dodatkowym atutem. Szczególnie zauważa się to w szerokiej dziedzinie przemysłowej, a także w transporcie i logistyce. To właśnie w obszernym dziale spedycji, zatrudnianych jest każdego roku tysiące absolwentów filologii niemieckiej, czy też germanistyki i kierunków pokrewnych. Warto podkreślić również to, że w Polsce działa wiele koncernów z kapitałem niemieckim, które stawiają zawsze na pracowników niemieckojęzycznych. Dzisiaj osoby posługujące się biegle językiem niemieckim, nie powinny mieć zatem większych problemów ze znalezieniem dobrej pracy, nawet na początku swojej kariery.

Perspektywy i zarobki

Według analiz ekonomicznych za kilkanaście lat na rynku niemieckim będzie brakowało tysiące specjalistów takich, jak inżynierowie, informatycy, czy też kadry lekarskiej. Jednym z kierunków pozyskiwania pracowników o wysokim poziomie wykształcenia, będzie właśnie Polska. Osoby niemieckojęzyczne, mogą zatem liczyć na zatrudnienie zarówno w kraju, jak i w całej Europie.

Jeśli chodzi zaś o dzisiejsze zarobki osób z językiem niemiecki, warto wiedzieć, że duże firmy i korporacje, często oferują dla nich tzw. bonusy językowe. W sektorze małych, średnich, a także wielkich przedsiębiorstw (wg badań Sedlak&Sedlak i Work Express), znajomość języka niemieckiego, pozwala uzyskać od 15% do nawet 65% wyższych zarobków! Wysokość tejże korzyści, jest zaś związana ze szczeblem stanowiska – im wyższe, tym relatywnie wyższy procent większej miesięcznej pensji.

Po raz kolejny warto posłużyć się wnikliwymi badaniami agencji Sedlak & Sedlak, która w ogólnym badaniu wynagrodzeń, uzyskała statystykę dotyczącą mediany miesięcznych zarobków, wśród osób znających język angielski w stopniu średniozaawansowanym i dodatkowo niemiecki w stopniu A1/A2; B1/B2; C1/C2 – odpowiednio były to średnie zarobki na poziomie kolejno: 4100, 4900, 5900 złotych brutto! Nic dziwnego, że dzisiaj wielu młodych ludzi, a także pracowników o wieloletnim stażu, udaje się na zaawansowane kursy języka niemieckiego – ogólne na różnych poziomach lub specjalistyczne – do placówek m.in. GOETHE INSTITUTE, propagatora kultury i języka Niemiec, na terenie Polski i całego świata!

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×