Materiał Partnera Film i jego wymiar dydaktyczny

Film i jego wymiar dydaktyczny

Przekaz dobrego filmu zachęca do refleksji i dyskusji. Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu dzieło takie nie musi być utrzymane w ciężkiej konwencji. Już niejednokrotnie okazywało się, że najlepszym sposobem na poruszenie tematów niewygodnych, może być np. komedia. Obecnie w szkołach obserwuje się rosnące zainteresowanie uczestnictwem w klubach filmowych. Skąd wynika taki stan rzeczy i na co konkretnie mogą liczyć uczniowie?

Obraz świata – świat w obrazach


Film jest jedną z najpopularniejszych form próby przedstawienia, a co za tym idzie, właściwego zinterpretowania otaczającego nas świata. Wciąż rozwijająca się technologia spowodowała, iż współczesne dzieła charakteryzują się jakością, która jeszcze kilkadziesiąt lat temu, uważana była za niemożliwą do osiągnięcia – przynajmniej jeżeli chodzi o obraz i dźwięk. Nieco inaczej sprawa wygląda jednak w przypadku poruszanej tematyki, z którą bywa naprawdę różnie. I choć w filmie nieprzedstawiającym poważnej wartości merytorycznej nie ma niczego złego, ponieważ służy najczęściej rozrywkowym celom, to koneserzy kina wolą skupiać się na innych produkcjach.

Jako że są to filmy zdecydowanie mniej popularne od głośnych dzieł rodem zza Oceanu Atlantyckiego, czasami próżno szukać ich w kinach i w telewizji. Nie oznacza to oczywiście, iż nie są osiągalne. Absolutnie wyjątkowe, ważne i ciekawe produkcje obejrzeć można w klubie filmowym Latająca Machina, który znajduje się w VII Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Reja  i Prywatnej Szkole Podstawowej im. Mikołaja Reja. Czego dotyczą i co konkretnie obejmują organizowane spotkania?

Film w teorii i praktyce


Jeżeli poruszamy tematykę związaną z dyskusyjnymi klubami filmowymi, to poruszane na nich zagadnienia wydają się jasno sprecyzowane. Oczywiście – wiele uwagi poświęca się na omówienie, interpretację czy dyskusję nad obejrzanym filmem. Wyciąga się również stosowne wnioski. W sytuacji, w której publiczność jest spolaryzowana pod kątem odbioru, konfrontuje się ze sobą punkty widzenia. To niezwykle istotne, ponieważ poza możliwością usystematyzowania wiedzy o tej dziedzinie sztuki, uczniowie mają również świetną szansę na to, aby zwiększyć swoje umiejętności retoryczne i zrozumieć, że porozumienie najczęściej zależy od dobrze przeprowadzonej rozmowy.

W VII Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Reja  i Prywatnej Szkole Podstawowej im. Mikołaja Reja do sposobu prowadzenia zajęć w klubie filmowym Latająca Machina postanowiono podjeść niekonwencjonalnie. Doskonały przykład stanowią tutaj zajęcia praktyczne organizowane dla wszystkich tych, którzy chcieliby przekonać się, jak filmowy świat wygląda zza obiektywu kamery. Tworzone są również scenariusze i etiudy filmowe, które są najlepszym środkiem ku temu, żeby wydobyć z młodych umysłów najgłębiej schowane talenty.

Opracowanie:

Podziel się