Materiał Partnera Zawieszenie samochodu - przegląd po zimie

Zawieszenie samochodu - przegląd po zimie

Sprawny samochód to nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Warto o niego dbać nie tylko wówczas, gdy dzieje się coś złego. Powodem do kontroli może być również nadchodząca wiosna. A już na pewno warto odwiedzić mechanika, gdy samochód źle się prowadzi, a z zawieszenia dochodzą dziwne stuki.

Wiosna, ach to ty

Duży przegląd zawieszenia warto zaplanować na wiosnę. Po długim i trudnym okresie jesienno-zimowym, po miesiącach jeżdżenia po posolonych i wilgotnych drogach elementy podwozia wymagają największej troski. Zanim pojawimy się u mechanika, warto dokładnie umyć zawieszenie. Dzięki tej czynności usuniemy zalegające resztki soli i błota, co pozwoli mechanikowi na jego lepszą kontrolę. Co dokładnie sprawdza mechanik podczas przeglądu?

Kontrola krok po kroku

Największą i najważniejszą część zawieszenia stanowi wahacz. Odpowiada on za prowadzenie dolnej osi zawieszenia. Przednie wahacze zużywają się szybciej, z tylnymi nie ma zazwyczaj problemu. Gumowo-metalowe elementy, które „zmiękczają” pracę wahacza to tuleje. Odpowiadają one za tłumienie drgań i utrzymywanie odpowiedniej geometrii w czasie jazdy. W nowych samochodach tuleje najczęściej montowane są na stałe, dlatego po zużyciu należy wymienić cały element. W przeciwieństwie do przednich, tylne tuleje zazwyczaj można wymieniać bez konieczności zakupu całego wahacza. Elastyczny, metalowy pałąk łączący wahacze to stabilizator. Jego zadaniem jest równe podbijanie lub opuszczanie obu kół w jednym momencie, co zapobiega przechyłom poprzecznym pojazdu. Kolejnym ważnym elementem zawieszenia jest łącznik stabilizatora. Część ta nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy, ale sprawia, że podczas pokonywania zakrętów samochód nie faluje na boki. Głuchy stuk podczas prowadzenia samochodu może oznaczać zużycie tulejek stabilizatora. Zużyte łączniki tłumika sprawiają, że auto ucieka na zakrętach. Za utrzymanie prawidłowej jazdy samochodem na nierównościach i utrzymywanie kontaktu z podłożem odpowiadają amortyzatory. Samochód ze zużytymi teleskopami faluje, a dodatkowo uszkodzony amortyzator przyspiesza zużycie sprężyn. Elementem łączącym zwrotnicę koła z wahaczem jest sworzeń. Sworznie zapewniają swobodny ruch wahaczowi. Dzięki nim lepiej pracują pozostałe elementy zawieszenia. Zawieszenie z układem kierowniczym łączy końcówka drążka kierowniczego. Jeśli jest ona uszkodzona, to przyspiesza zużycie drążka a także przekładni. Zużycie tej części może objawiać się przeskokami w trakcie kręcenia kierownicą. Ostatnim elementem amortyzującym samochód są sprężyny. Na ich zużycie wpływa stan amortyzatorów oraz korozja, a uszkodzenie prowadzi do ich pęknięcia.
Generalna kontrola powinna objąć dodatkowo półosie i przeguby, które
bezpośrednio sąsiadują z zawieszeniem i demontując koła należy się im przyjrzeć. Warto zatem poszukać profesjonalnej firmy, która dokona kontroli i wszystkich potrzebnych napraw.

Opracowanie:

M.K.D Workshop Dębiccy

Gorzów Wielkopolski , Koniawska 12

Podziel się