Artykuł sponsorowany Zasady transportu towarów dłużycowych

Zasady transportu towarów dłużycowych

Kiedyś dłużycą nazywano głównie drewno konstrukcyjne okrągłe wielowymiarowe, którego długość wynosiła minimum 6 metrów. Obecnie mianem dłużycy określa się także długie blachy, pręty, tarcicę różnego typu, profile stalowe i aluminiowe, prefabrykaty betonowe, a także setki innych ponadgabarytowych elementów. Ich sposób transportu ze względu na wymiary musi odbywać się przy użyciu specjalnych przyczep.

Transport dłużycy a przepisy prawa

Transport dłużycy – przede wszystkim drewna ponadgabarytowego – jest regulowany prawnie. Jednym z ważnych zbiorów przepisów jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2018 roku w sprawie przewozu ładunku. Normy określają między innymi metody mocowania towarów dłużycowych, przy których powinno stosować się odciągi proste oraz odciągi przepasujące od góry. Prawo wskazuje również konieczność wykorzystania przynajmniej jednej z czterech metod zabezpieczania towaru. Zalicza się do nich ryglowanie, blokowanie miejscowe lub całościowe, oraz dwa wspomniane odciągi.

Oprócz tego przepisy ruchu drogowego mówią, iż przyczepa, na której przewożony jest towar, musi być w odpowiedni sposób oznakowana. Ważne są sprawne światła oraz systemy hamulcowe i urządzenia sprzęgające. Nie bez znaczenia jest również dobór techniki ułożenia dłużycy. Musi ona podczas jazdy zachować całkowitą stabilność, równomiernie rozkładając obciążenia statyczne. Wyeliminowane powinno być zjawisko podsterowności przyczepy czy jej opóźnionego reagowania na skręt.

Przewóz tylko specjalistycznymi przyczepami

Dłużyca może być przewożona tylko specjalistycznymi przyczepami. Jeśli chodzi o kilkunastometrowe bale czy też prefabrykaty budowlane, transportowane są one specjalnymi naczepami i ciągnikami siodłowymi. Krótsze towary bez problemu mogą być przewożone na odpowiednich przyczepach, które ciągnięte są przez auta dostawcze, osobowe oraz przez traktory czy mniejsze ciężarówki. Szczególną uwagę należy jednak zwracać na ładowności przyczep oraz ich dopuszczalne DMC. Mniejsze konstrukcje np. marki WIOLA, tworzone są w wersjach DMC do około 2600 kg. To wtedy zastosować można przyczepy ramowe, które świetnie nadają się do przewożenia ładunków o długości do 6 metrów. Mogą to być:

  • bale,
  • drewno konstrukcyjne,
  • surowiec drzewny nieobrobiony,
  • różnego rodzaju metale,
  • rury PCV i rynny,
  • materiały budowlane,
  • materiały przemysłowe.

W poszukiwaniu dystrybutorów przyczep ramowych

Dystrybutorów przyczep ramowych do dłużycy jest w Polsce sporo. Wybierać należy jednak te firmy, które słyną z szerokiej oferty oraz sprzętów o wysokiej jakości. To gwarantuje przedsiębiorstwo PRZYCZEPY WOLICA, które zapewnia również długoletnie gwarancje i co ważne atrakcyjne ceny. Wysokiej klasy przyczepy ramowe – np. marki WIOLA – kupić można bowiem już za około 8000 złotych. Oczywiście droższe konstrukcje zapewniają szerszy zakres ładowności. Nadają się one także bardziej do przewozów na dalszych trasach krajowych i międzynarodowych. 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas