Artykuł sponsorowany Wymiana świec zapłonowych w samochodzie

Wymiana świec zapłonowych w samochodzie

Wymiana świec zapłonowych jest standardową naprawą eksploatacyjną, o której jednak bardzo często zapominamy. Poważne zaniedbania w tej kwestii mogą prowadzić do drogich i kosztownych awarii. Dlatego warto wiedzieć, jakie są częste objawy zużytych świec i kiedy nadają się do wymiany na nowe. Poniższy artykuł stanie się dla Was kompendium wiedzy na temat aparatu zapłonowego w samochodzie.

Większa żywotność to…większe problemy

Nietrudno przypomnieć sobie czasy, kiedy nowe świece zapłonowe były montowane podczas standardowego przeglądu „olejowego”. Niestety wraz ze wzrostem ich żywotności zniknęła konieczność częstej wymiany. Obecnie świece zapłonowe wytrzymują od 30 do 100 tysięcy kilometrów. To powoduje, że bardzo często zapominamy o weryfikacji ich rzeczywistego stanu. We współczesnych silnikach wraz ze wzrostem żywotności znacznie urosło także znaczenie świec. Brak zapłonu w jednym cylindrze powoduje, że do katalizatora dostaje się niespalone paliwo. To z kolei powoduje uszkodzenie tego elementu. Oczywiście zjawiskiem towarzyszącym są także zakłócenia w pracy jednostki napędowej.

Trudna diagnostyka

Diagnostyka zużycia świec zapłonowych nie należy do prostych. Nie zawsze jesteśmy w stanie od razu zauważyć słabsze osiągi oraz wzrost zużycia paliwa. Wynika to z faktu, że zmiany te zachodzą powoli. Kolejnym symptomem są trudności w odpaleniu silnika oraz jego nierówna praca. Bardzo poważne konsekwencje powoduje całkowite zużycie świecy i oderwanie kawałka elektrody. Może ona wpaść do cylindra, co wywoła poważną awarię silnika.

Obok świec zapłonowych równie ważną rolę odgrywają przewody wysokiego napięcia oraz cewka zapłonowa. Diagnozując układ zapłonowy należy zwrócić uwagę na wszystkie te elementy.

Wymiana świec

Kupując nowe świece zapłonowe należy wybrać model zalecany przez producenta danej marki. W tym przypadku ważny jest wymiar, kształt, ale także wartość cieplna określająca zakres temperatur, w jakich pracują świece. Obok świec należy także wymienić przewody wysokiego napięcia.

„Niestety nie da się gołym okiem określić kondycji świec zapłonowych. Należy zatem restrykcyjnie przestrzegać żywotności podanej przez producenta.” – radzi specjalista z firmy ECU Performance, zajmującej się profesjonalną naprawą samochodów. Źle dobrane świece mogą znacznie zwiększać spalanie, a ponadto narażają silnik na poważną awarię. Świece należy wymieniać całymi kompletami. Operację najlepiej wykonywać na zimnym silniku. W przypadku pojazdów z instalacją LPG warto skrócić okres między wymianą świec o połowę.

Wymiana świec zapłonowych powinna być zabiegiem serwisowym, wykonywanym, w zależności od żywotności części, co ok. 30 tysięcy kilometrów. Niestety kierowcy bardzo często bagatelizują ten fakt. Aż do momentu poważnej awarii silnika.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas