Artykuł sponsorowany Wymiana rozrządu – kiedy należy ją wykonać i czym grozi zaniedbanie?

Wymiana rozrządu – kiedy należy ją wykonać i czym grozi zaniedbanie?

Układ rozrządu to podstawowy element budowy silnika. Niezależnie od samochodu – Diesla lub benzyny – jego budowa wygląda podobnie. Rozrząd składa się z wielu powiązanych komponentów, których prawidłowa praca wpływa na pozostałe elementy silnika pojazdu. Pracownicy Car Check wyjaśniają, dlaczego dbanie i cykliczna wymiana komponentów stanowi tak istotny element okresowego serwisu.

Z czego składa się układ rozrządu w samochodzie i jak wpływa na silnik?

Niewątpliwie rozrząd jest jednym z najbardziej złożonych układów w samochodzie. W jego skład wchodzą m.in. zawory dolotowe oraz wylotowe, napinacze, koła prowadzące, ślizgi, popychacze, czujniki oraz jeden lub dwa wałki. Wszystko to napędza, w zależności od rodzaju silnika pasek lub łańcuch. To jedynie część elementów składających się na cały mechanizm. W wyniku tak zawiłej budowy wymiana całego systemu często wiąże się z dużymi kosztami. Jednak uszkodzenia wynikające z zaniedbania stanowią znacznie większy wydatek i problem dla właściciela samochodu.

Jeżeli natomiast chodzi o zasadę działania układu rozrządu, to jak podkreślają mechanicy z warsztatu Car-Check – jest ona równie zawiła, co jego budowa. Upraszczając ten proces, można stwierdzić, że po uruchomieniu silnika następuje ruch wału korbowego. Poprzez pasek lub łańcuch siła przenosi się na kolejne elementy, takie jak koła zębate. Całość ostatecznie porusza wałkiem rozrządu, którego krzywizna powoduje naprzemienne otwieranie i zamykanie zaworów. Podczas otwarcia do cylindrów dostaje się powietrze zasysane przez silnik i następuje iskra, której spaliny w późniejszym czasie dostają się do układu wydechowego. To proces fizyczny umożliwiający poruszanie się samochodu. Jak można się domyślić, usterka powstała na wczesnym etapie może całkowicie uniemożliwić jazdę.

Jakie są najczęstsze uszkodzenia rozrządu?

Przede wszystkim każdy niepokojący objaw należy potraktować poważnie. Układ rozrządu jest integralną częścią silnika i wszystkie uszkodzenia mogą doprowadzić do poważnych konsekwencji. Wśród najczęściej spotykanych wyróżnia się zerwanie paska rozrządu lub łańcucha. O ile w przypadku pierwszego rodzaju napędu istnieje możliwość małych strat, o tyle w przypadku rozerwania łańcucha ryzyko uszkodzenia znacznej części silnika znacząco wzrasta. W rezultacie może spowodować zniszczenie zaworów, wałków, a nawet uszkodzenie głowicy. Częstym powodem takiej awarii bywa uruchamianie pojazdu metodą „na pych”. Dotyczy to zwłaszcza nowych aut. Niestety w każdym przypadku zerwanie napędu wiąże się z unieruchomieniem samochodu.

Wokół żywotności układu rozrządu powstało wiele mitów. Pewne jest, że producenci zalecają wymianę pasków po okresie 5 lat, niezależnie od ilości przejechanych kilometrów. Natomiast w przypadku łańcuchów to ok. 200 000 – 300 000 kilometrów. Jednak zgodnie zaleca się cykliczne sprawdzanie układu średnio co drugą wymianę oleju. Oczywiście to sprawa bardzo indywidualna, w głównej mierze zależna od stylu jazdy oraz stanu technicznego pojazdu. Rozrząd to element eksploatacyjny. Wybór zaufanego producenta oraz odpowiedniego fachowca ma realny wpływ na prawidłowe działanie układu po serwisie. Podobnie jak w przypadku innych komponentów samochodu warto zwrócić uwagę na wczesne zapobieganie możliwym usterkom.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas