Artykuł sponsorowany Wymiana rozrządu - dlaczego jest tak ważna?

Wymiana rozrządu - dlaczego jest tak ważna?

Każdy kierowca musi pamiętać, że niewymienienie rozrządu może doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. Wymiana rozrządu to czynność eksploatacyjna i nie należy do najtańszych. Zwykle wykonuje się ją raz na kilka lat i dzięki temu można cieszyć się bezproblemową pracą silnika.

Do czego potrzebny jest rozrząd?

Steruje on urządzeniami, które pozwalają na dopływ paliwa do cylindrów. Zajmuje się również usuwaniem spalin. W silnikach benzynowych rozrząd napędza pompę wysokiego ciśnienia, której zadaniem jest sprężanie paliwa, zanim podane zostanie do wtryskiwaczy. Ponadto, napędza również pompę wody i pompę oleju. Znajdujący się na zewnątrz silnika, pod pokrywą ochronną, pasek rozrządu łączy koło, zamontowane w wale korbowym. Na wałku stosowane są wyprofilowane krzywki. Gdy wałek się obraca, otwierają się i zamykają zawory. W starszych samochodach natomiast wałek rozrządu napędzał palec rozdzielacza. Rozdzielał on prąd z cewki zapłonowej na poszczególne świece.

Jak przebiega wymiana rozrządu?

W trakcie wymiany rozrządu montuje się nowy pasek i napinacz. Ten drugi element jednak jedynie wtedy, gdy uległ zużyciu. Większość producentów samochodów podaje czas, kiedy należy go wymienić. Ponadto, może istnieć potrzeba wymiany rolki napinającej, śrub lub szpilek. To wszystko leży w gestii mechanika – on uznaje, co należy konkretnie wymienić. Przy wymianie rozrządu należy również zamontować nową pompę cieczy chłodzącej.

Zależnie od typu rozrządu, zamiast paska rozrządu może znajdować się łańcuch, zabudowany we wnętrzu silnika. Wtedy, podczas prac eksploatacyjnych, należy wymienić wyżej wspomniany łańcuch, ślizgi oraz hydrauliczny napinacz. Czasem w grę wchodzi również wymiana kół zębatych.

Dlaczego wymiana rozrządu jest tak ważna?

W przypadku, gdy zapomnimy o wymianie paska – lub pozwolimy, aby się zaoleił, bo do tego również nie można dopuścić - może on pęknąć. Jeśli mamy szczęście, pokrzywią nam się tłoki. Jeśli nie, to dojdzie do zniszczenia zaworów, tłoków, głowicy i korbowodu silnika. Naprawa wyniesie nas kilkunastokrotnie więcej niż sama wymiana rozrządu - o ile w ogóle będzie możliwa.

Gdzie wymienić pasek rozrządu?

Możemy oczywiście zrobić to sami. Kwestią sporną pozostaje, czy to będzie opłacalne. Oddając nasz samochód do sprawdzonego serwisu – takiego jak Auto-Moto-Szlif Paweł Pukalak – mamy pewność, że cała operacja zostanie przeprowadzona sprawnie, a nasz samochód będzie jeździł tak, jak powinien.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas