Artykuł sponsorowany Wulkanizacja opon samochodowych – czy to tylko naprawa, czy coś więcej?

Wulkanizacja opon samochodowych – czy to tylko naprawa, czy coś więcej?

Wulkanizacja to nie tylko naprawa opon. Choć ten termin kojarzy nam się przede wszystkim z miejscem, gdzie możemy załatać opony, to jednak okazuje się, że jest on o wiele szerszy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie są najpopularniejsze metody naprawy opon samochodowych, a także poznać nieco historii, a także poznać mniej znane sekrety wulkanizacji – koniecznie przeczytaj ten artykuł. Możesz dowiedzieć się czegoś nowego!

Na czym polega wulkanizacja i w jaki sposób się ją stosuje?

Metoda obróbki kauczuku, którą dziś znamy jako wulkanizację, została opracowana w XIX wieku. Zastosowanie gumowych kół zrewolucjonizowało komunikację i dało podstawy dla rozwoju rynku samochodowego. Ta metoda polega na tym, że łączy się kauczuk z siarką. Po dodaniu tych dwóch elementów powstaje pasta, którą podgrzewa się do temperatury ok. 150 stopni C, w której następuje reakcja zwana sieciowaniem. W wyniku tego procesu powstaje guma wulkanizowana, która jest bardziej plastyczna i bardziej wytrzymała niż zwykły kauczuk. Współcześnie eksperymentuje się z innymi związkami i polimerami, także z kauczukiem syntetycznym, tworząc nowe mieszanki o coraz lepszych właściwościach. A wulkanizacja opon nie oznacza obecnie wyłącznie procesu produkcji gumy wulkanizowanej, ale także metody naprawy produktów gumowych, oraz, w przypadku opon samochodowych – również ich bieżnikowanie. Obecnie dostępne są dwie metody naprawy opon w miejscu przerwania ich ciągłości:

  • Wulkanizacja na zimno, inaczej zwana wulkanizacją chemiczną – polega na zastosowaniu specjalnego wypełniacza chemicznego, który, po umieszczeniu go w miejscu uszkodzenia łączy jego brzegi uzupełniając i uszczelniając przerwanie. Jest to metoda tania i szybka, dostępna w większości zakładów wulkanizacyjnych. Wytrzymuje przez kilka miesięcy i sprawdza się głównie przy uszkodzeniach niewielkich, punktowych.
  • Wulkanizacja na gorąco lub na ciepło – to metoda podobna do oryginalnej metody sieciowania kauczuku. Tutaj odtwarza się brakujący element gumy, ze specjalnie przygotowanej mieszanki. Dzięki odpowiedniemu doborowi składników i podgrzaniu ich do wymaganej temperatury, otrzymuje się gumę o właściwościach maksymalnie zbliżonych do właściwości oryginału. Umożliwia naprawę większych uszkodzeń, w tym także uszkodzeń na boku opony. Jest to metoda wymagająca doświadczenia, dlatego nie wszędzie dostępna i droższa od wulkanizacji chemicznej, ale za to opony naprawione tą metodą są jak nowe.

Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie uszkodzenia da się naprawić, nawet przy użyciu najbardziej wyrafinowanych metod. Jeśli przerwanie opony jest duże, nawet jego zespojenie nie odtworzy elastyczności i trwałości sprzed uszkodzenia, a to najważniejsze dla naszego bezpieczeństwa na drodze.

Bieżnikowanie opon i inne usługi związane z naprawą ogumienia

Metodę sieciowania kauczuku i pokrewne metody wulkanizacji, wykorzystuje się także w procesie zwanym bieżnikowaniem opon. Jest to proces, w trakcie którego odtwarza się zużyty bieżnik opony, poprzez nałożenie na niego nowej warstwy gumy. Temperatura zastosowana w tym procesie pozwala na połączenie podłoża z nową mieszanką, dzięki czemu można zregenerować nawet bardzo zużyte opony. Nie wszystkie modele opon nadają się do bieżnikowania, dlatego tę procedurę stosuje się jedynie w specjalistycznych punktach. Stacja obsługi samochodów BM Serwis z Wrocławia świadczy usługi naprawy ogumienia w szerokim zakresie, a także inne usługi związane z naprawą kół, felg oraz innych układów samochodu. Jeśli zatem masz problem z oponami w samochodzie, albo potrzebujesz sezonowej wymiany opon, warto tam zajrzeć.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas