Materiał Partnera Układ zawieszenia w samochodzie. Budowa i funkcjonowanie

Układ zawieszenia w samochodzie. Budowa i funkcjonowanie

Zawieszenie samochodowe to zespół elementów tworzących konstrukcję nośną samochodu wraz z jego kolami. Na ich zużywanie narażone są głównie samochody, które często poruszają się po drogach wyboistych. Wówczas trzeba znacznie częściej monitorować jego stan i wymieniać części składowe. Warto poznać jego budowę i funkcjonowanie, by być w pełni świadomym zadań, za które odpowiada. Jak jest zbudowany i jakie pełni funkcje?

Elementy wodzące zawieszenia

Elementy wodzące odpowiadają za połączenie koła z nadwoziem samochodu. Najważniejszą częścią są tu wahacze. Zbudowane są one z blachy stalowej lub konstrukcyjnej, żeliwa lub w formie odlewki stalowej a ich zadaniem jest utrzymanie piasty koła w odpowiednej pozycji. Same wahacze są dość wytrzymałe a naprawy wymagają zwłaszcza ich tuleje. Są one bardzo małe, ale spełniają dużą rolę, bowiem umożliwiają pracę wahaczom oraz tłumią najmniejsze wstrząsy i zmniejszają naprężenie elementów zawieszenia. Zużywają się najszybciej ze wszystkich jego części, co świadomi użytkownicy samochodu bez trudu powinni zauważyć.

Elementy sprężyste zawieszenia

Wyróżniamy trzy rodzaje elementów sprężystych: metalowe, gumowe i pneumatyczne. Wśród metalowych znajdują się: resory piórowe, sprężyny śrubowe i drążki skrętne. Resory piórowe współcześnie są użytkowane niezbyt często a odpowiadają za sprawną amortyzację głównie w samochodach ciężarowych i dostawczych. Producenci najczęściej stosują sprężyny śrubowe. Do ich zalet należy dobre tłumienie wstrząsów oraz kompaktowa i prosta budowa. Sprężyny mogą pękać, z czego często kierowcy nie zdają sobie sprawy. Poza tym zazwyczaj nie podlegają innym usterkom. Pękanie spowodowane jest korozją i zbyt dużym obciążeniem. Natomiast elementy gumowe umożliwiają idealne dopasowanie szerokości i sztywności zawieszenia zaś pneumatyczne stosowane są głównie w autobusach.

Elementy łączące zawieszenia

Ostatnia grupa to elementy łączące zawieszenia, które eliminują drgania kół i nadwozia, zapewniając bezpieczeństwo – szczególnie podczas hamowania. Amortyzatory skutecznie  wygaszają tarcia sprężyny. Umieszczone są przeważnie współosiowo w jej wnętrzu. Rozróżniamy dwa główne typy zawieszenia: zależne i niezależne. W zależne najczęściej stosowana jest tak zwana kolumna McPersona. Elementy łączące odpowiadają wówczas za resorowanie i prowadzenie samochodu. Pomimo niektórych wad producenci cenią sobie prostą budowę takiego zawieszenia.

Układ zawieszenia jest bardzo istotny i skomplikowany w swojej budowie. Wymianą jego części zajmuje się przedsiębiorstwo Dominik Filon Naprawa samochodów zapewniając kompleksową obsługę w tym i innych obszarach mechaniki samochodowej.

Opracowanie:

Dominik Filon Naprawa Samochodów

Lublin , Lwowska 6

  • tel. 721 171 778

Podziel się