Materiał Partnera Typowe problemy ze sprzęgłem – jak przeciwdziałać poważnej awarii?

Typowe problemy ze sprzęgłem – jak przeciwdziałać poważnej awarii?

Sprzęgło to istotna część ręcznej skrzyni biegów. Pedał sprzęgła jest używany przy każdorazowej zmianie biegu, więc wszelkie problemy i drobne awarie mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Poznając kilka najczęstszych problemów z pedałami, możesz w porę zapobiec poważniejszej awarii i przywrócić auto do pełnej sprawności bez konieczności ponoszenia dużych kosztów.

Czy masz problem ze sprzęgłem?

Jeżeli chcesz ustalić, czy masz problem ze sprzęgłem, uważnie wsłuchuj się w dźwięki wydawane w czasie zmiany biegów i kontroluj siłę nacisku na pedał. Dziwne odgłosy, takie jak piski, ćwierkanie lub dudnienie, to sygnał, że nadszedł czas, aby spojrzeć na sprzęgło. Jeżeli chcesz przywrócić je do pełnej sprawności, najlepiej zdecydować się na wymianę całego sprzęgła w profesjonalnym warsztacie, takim jak KRIS CAR Krzysztof Spoczyński. Koszty robocizny związane z instalacją i demontażem zespołu sprzęgła są często dużo wyższe niż to, co udało się zaoszczędzić na wymianie pojedynczych elementów.

Typowe problemy z pedałami wymagające naprawy sprzęgła

Najczęstszym problemem ze sprzęgłem jest brak rozłączenia, które następuje po naciśnięciu pedału – sprzęgło nie zwalnia się po ponownym zdjęciu stopy. Może to nastąpić nagle lub stopniowo. Jeśli dzieje się to nagle, prawdopodobnie masz zepsutą linkę sprzęgła, łącznik lub cylinder główny/pomocniczy. Jeżeli dostrzegasz stopniowe zmiany, linka sprzęgła może być naciągnięta, łącznik - zgięty, a ilość płynu hydraulicznego - zbyt mała. Innym typowym problemem jest poślizg, czyli brak reakcji na naciśnięcie pedału – samochód reaguje wówczas wolniej lub nic się nie dzieje. Taki symptom wskazuje na zużycie tarcz sprzęgła i jest spowodowany złą techniką jazdy polegającą na opieraniu lewej stopy o pedał sprzęgła. Kierowca, który notorycznie dociska pedał, musi być przygotowany na przedwczesne zużycie sprzęgła, ponieważ zawsze będzie wywierał niewielki nacisk stopą, który uniemożliwi ochłodzenie tarczy.

Dziwne odgłosy sprzęgła

Podczas naciskania pedału przekładnia powinna być cicha. Jeśli słyszysz pisk, może to oznaczać, że łożysko wyciskowe jest zużyte lub płyta dociskowa jest uszkodzona. Grzechotanie jest natomiast symptomem obluzowania którejś części, takiej jak widelec zwalniający sprzęgło lub łożysko wyrzutowe. Podczas wymiany łożyska wału wejściowego skrzyni biegów często słychać zgrzytanie. Zwróć uwagę na hałas, aby móc przekazać te informacje mechanikowi. Dlaczego? Ponieważ oszczędności wynikające z wymiany całkowicie zużytych podzespołów i pozostawienie tych, które są jeszcze sprawne, może okazać się na dłuższą metę złudne.

Opracowanie:

KRIS CAR Krzysztof Spoczyński

Bielawa , Lipowa 5

Podziel się