Samochód z automatem – plusy i minusy
MotoryzacjaUżytkownicy samochodów z automatyczną skrzynią biegów bardzo je zachwalają, jednak dla osoby przyzwyczajonej do jazdy na manualnej skrzyni biegów, taka zmiana może być wyzwaniem. Zanim przesiądziesz się na samochód z automatem, powinieneś dobrze zapoznać się z oznaczeniami stosowanymi w automatach, oraz z zasadami poruszania się takim pojazdem. Wiele rzeczy może cię bowiem zaskoczyć, a lepiej by nie stało się to w czasie jazdy na drodze.
Oznaczenia w automatycznej skrzyni biegów
Automatyczna skrzynia biegów w samochodzie ma nieco inną budowę, niż skrzynia manualna, dlatego zapoznanie się z nią jest niezbędne przed rozpoczęciem jazdy na samochodzie wyposażonym w automat. Dobrze też poznać zalety i wady, zanim jeszcze taki samochód się zakupi, choć panuje pogląd, że w opinii większości kierowców zalety przeważają. Jazda na automacie jest po prostu bardziej komfortowa i efektem tego jest, że na polskich drogach coraz więcej jest samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Przewaga automatu nad manualem jest szczególnie widoczna podczas jazdy w mieście, gdy w korkach trzeba co chwilę zatrzymywać się i znów ruszać. Prowadząc samochód z automatem nie musimy po prostu co chwilę wciskać sprzęgła i ruszać lewarkiem zmiany biegów. Automatyczna skrzynia biegów posiada kilka trybów pracy, które zmienia się lewarkiem lub pokrętłem znajdującym się zwykle w tym samym miejscu, co lewarek zmiany biegów w aucie z manualem. Oznaczenia są niezwykle proste:
N – neutral, oznacza to samo, co "luz", czyli napęd z silnika nie jest przenoszony na koła;
P – parking, to pozycja, w której uruchamia się samochód, bądź go wyłącza;
D – drive, w tej pozycji automatyczna skrzynia biegów działa w pełni przy jeździe do przodu;
R – reverse, to pozycja do jazdy w tył;
S – sport, pozycja do jazdy sportowej;
Shift Lock – pozycja serwisowa lub w przypadku awarii;
W – winter, zapewnia bezpieczniejszą jazdę w warunkach zimowych;
1 – blokada pierwszego biegu – przydatna na przykład podczas wyjeżdżania z terenu grząskiego;
2 – blokada biegów pierwszego i drugiego – przydaje się podczas jazdy z przyczepą;
3 – blokada do trzeciego biegu – też czasem się przydaje;
M- manual, umożliwia jazdę jak z manualną skrzynią biegów.
Jak jeździć samochodem z automatem?
Jest to nieprawdopodobnie łatwe. Tak naprawdę o wiele trudniej jest przestawić się z automatu na manual, bo nagle okazuje się, że trzeba wykonać tyle dodatkowych czynności, o których na automatach można zapomnieć. Ważne jest za to kilka innych drobnych szczegółów, zapomnienie o których może skutkować koniecznością wizyty w serwisie samochodowym takim jak Ero Car, by naprawić skrzynię biegów. Przy włączaniu silnika trzeba wcisnąć hamulec i przełączyć samochód na tryb D po uruchomieniu silnika.