Materiał Partnera Rodzaje szyb samochodowych

Rodzaje szyb samochodowych

Większość kierowców na co dzień nie zastanawia się nad znaczeniem dobrych szyb samochodowych, przynajmniej dopóki są całe i zapewniają dobrą widoczność. Tymczasem szyby w nowoczesnych autach pełnią wiele funkcji. Chronią wnętrze pojazdu nie tylko przed wiatrem i deszczem, ale także przed hałasami i nadmiernym nagrzewaniem się, usztywniają konstrukcję auta, a w razie zderzenia zapobiegają wypadnięciu pasażerów z samochodu.

Od momentu wynalezienia samochodu konstruktorzy nie ustają w doskonaleniu jego konstrukcji. Głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych osób znajdujących się w pobliżu pojazdu. Dlatego obecnie auto szyby nie są już produkowane ze zwykłego szkła, które przy zderzeniach tłukło się i stanowiło poważne zagrożenie dla ludzi.

Rodzaje szyb w samochodach osobowych

Sposób wykonania szyby samochodowej w dużej mierze uzależniony jest od miejsca jej montażu. Inne wymagania stawia się czołowym szybom samochodowym, a inne bocznym i tylnym — mówi ekspert z firmy Flota Glasservice.

Przednie szyby samochodowe mają konstrukcję klejoną. Są to szyby laminowane, składające się z trzech warstw; między dwiema taflami najwyższej czystości szkła umieszczona jest specjalna folia PVB. Taka budowa szyby czołowej zapewnia jej odpowiednią odporność i zapobiega rozbryzgiwaniu się szkła w razie stłuczenia. Przednie i przednie boczne auto szyby muszą też spełniać konkretne wymagania odnośnie przepuszczalności światła w zakresie widzialnym; współczynnik ten musi wynosić co najmniej 75%. Co ważne, przednich szyb nie wolno foliować w celu ich przyciemnienia, ponieważ w razie wypadku taka dodatkowa warstwa zwiększa zagrożenie uwięzieniem ludzi w pojeździe.

Przednie boczne szyby samochodowe, a więc te znajdujące się w polu widzenia kierowcy, mogą być laminowane – czyli klejone folią PVB – lub hartowane. Chociaż dopuszczalne jest stosowanie tu szkła zabarwionego, trzeba pamiętać o wspomnianych wcześniej wymogach odnośnie przepuszczalności światła. W praktyce sprawdzają się tu auto szyby bezbarwne i w kolorze zielonym, natomiast nie można stosować szkła brązowego. Wymóg transparentności nie dotyczy szyb znajdujących się poza polem widzenia kierowcy, a więc tylnej i bocznych za fotelem kierowcy. Te szyby można przyciemniać za pomocą atestowanych folii lub metodą napylania piecowego.

Dodatkowe właściwości szyb samochodowych

Obecnie na rynku dostępne są szyby, pełniące rozmaite funkcje dodatkowe. Auto szyby akustyczne, które zapewniają idealną ciszę w pojeździe, wykonywane są poprzez klejenie. W tego rodzaju szybach laminowanych między taflami szkła znajduje się folia PVB acoustic, odpowiedzialna za wygłuszenie pracy silnika oraz hałasów z zewnątrz. Solaryczne szyby samochodowe zwiększają ochronę przed promieniowaniem słonecznym i zapobiegają nagrzewaniu się wnętrza auta. Produkowane są na dwa sposoby: poprzez dodanie warstwy cieniutkiej folii platynowej między taflami szkła oraz metodą napylania metalu bezpośrednio na taflę. Takie szyby mogą mieć barwę zieloną lub brązową. W niektórych samochodach stosuje się też szyby z pasem przeciwsłonecznym (niebieskim, zielonym bądź szarym), czyli dodatkowym przyciemnieniem w górnej części. Niektóre modele szyb samochodowych posiadają dodatkową ochronę przed parowaniem i zamarzaniem. Bardzo wygodnym rozwiązaniem są szyby ogrzewane, w których między taflami szkła oprócz folii umieszczona jest sieć drucików wolframowych.

Choć mogłoby się wydawać, że w zakresie projektowania szyb samochodowych projektanci wykorzystali już wszystkie możliwości, rzeczywistość jest zupełnie inna. Obecnie trwają prace nad udoskonaleniem i spopularyzowaniem technologii HUD, umożliwiającej wyświetlanie informacji z deski rozdzielczej na szybie czołowej. Premiery samochodów z rozszerzaną rzeczywistością, wyświetlaną na całej przedniej auto szybie możemy spodziewać się już w 2021 roku.

 

 

Podziel się