Artykuł sponsorowany Regeneracja głowicy silnika spalinowego

Regeneracja głowicy silnika spalinowego

Wiele podzespołów samochodowych po wyeksploatowaniu lub po częściowym uszkodzeniu można z powodzeniem zregenerować. Takie usługi są zaś znacznie korzystniejsze finansowo dla kierowców od zakupu nowych części. Regeneracji poddawane mogą zaś być głównie złożone z tysięcy elementów podzespoły lub też te, które zbudowane są z metalu. Części stalowe lub metalowe, a także żeliwne odnawiane są m.in. metodami spawania oraz szlifowania. Na tym polega między innymi regeneracja głowicy silnika spalinowego.

Głowica silnika samochodowego i jej rola

Głowice silników spalinowych to jedne z najważniejszych ich elementów. To w nich poruszają się wałki rozrządu i to one są potrzebna do zamykania przestrzeni roboczej nad blokiem cylindrowym jednostek napędowych. Za głowicą kryją się też ważne zawory dolotowe i wylotowe, czy też gniazda zaworowe i kanały dla płynu chłodzącego i oleju silnikowego. Niesprawna głowica to zatem olbrzymi problem z mocą silnika, która gwałtownie spada. Nawet najmniejsza usterka tego podzespołu może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń rozrządu oraz jednostki napędowej. Często dochodzi do tego w przypadku przegrzania silnika oraz przy wypaleniu gniazd zaworowych – głowica ulega awarii, a zniszczenia w obrębie różnych podzespołów auta się poszerzają.  

To dlatego tak ważna jest regeneracja części lub jego wymiana. Pierwszy sposób jest jednak bardziej rekomendowany ze względu na kilkukrotnie niższą cenę oraz wysoką skuteczność. Obróbka szlifierska silników spalinowych pozwala przywrócić ich niemalże fabryczne parametry pracy. W przypadku głowic jest to możliwe dzięki jej budowie. Tworzy się je z aluminium, bądź w wersji żeliwnej. Głowicie różnią się też medium chłodzenia – mogą być chłodzone zatem cieczą lub powietrzem.

Proces regeneracji głowic

Proces regeneracji głowicy zawsze rozpoczyna się od oczyszczenia podzespołu. Dopiero wtedy można rozłożyć go na części pierwsze i dokonać oględzin stanu technicznego. Istotne jest przy tym rozpoznanie, czy inne elementy współpracujące z głowicą również wymagają serwisu. Serwisant musi zwrócić zatem uwagę na korpus i płaszczyznę głowicy, zawory dolotowe i wylotowe, gniazda zaworów, kanały wylotowe spalin, gniazda świec zapłonowych lub żarowych, a także na stan gniazda wtryskiwaczy. Warsztat nie może też pominąć ważnego sprawdzenia szczelności głowicy tak, by wykryć nawet najmniejsze mikropęknięcia. By móc je rozpoznać istotne jest wykorzystywanie nowoczesnego sprzętu diagnostycznego. Na takim pracują eksperci od regeneracji głowic z zakładu mechaniki pojazdów POMECH. W jaki sposób serwisują oni te podzespoły?

Regeneracja głowicy to proces polegający na:

  • obróbce gniazd zaworowych frezami profilowanymi,
  • wymianie gniazd zaworowych, na szlifowaniu zaworów,
  • wymianie prowadnic zaworowych i uszczelniaczy,
  • regulacji luzów zaworowych.

Ważne jest także osiowanie głowicy oraz jej szlifowanie w taki sposób, by usunąć wszelkie nierówności i wykryte mikropęknięcia. Do ponownego użytku nadają się zaś tylko te głowice, które po testach zostaną uznane za w pełni szczelne. 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas