Materiał Partnera
Przepływomierze samochodowe – działanie, objawy usterek i dystrybutorzy

Przepływomierze samochodowe – działanie, objawy usterek i dystrybutorzy

Silniki paliwowe dla odpowiedniego funkcjonowania muszą mieć gwarantowaną prawidłową mieszankę paliwowo-powietrzną. To dlatego bardzo ważnymi elementami układu paliwowego i jego układu pomiarowego są tak zwane przepływomierze. Dzięki nim można między innymi rozpoznać czy silnik uzyskuje rekomendowaną dawkę powietrza – na każdy kilogram zużytego paliwa powinno przypadać 14,7 kg powietrza (masa stechiometryczna).

Działanie przepływomierza

Nowoczesna technologia motoryzacyjna wykorzystuje dzisiaj tak zwane przepływomierze masowe, które umieszcza się w kolektorze dolotowym za filtrem powietrza. Samo działanie tego sprzętu polega na wykonywanych pomiarach natężenia przepływu oraz na dostarczaniu informacji do komputera samochodowego, które je przetwarza. Samo użytkowanie przepływomierza masowego jest umożliwione dzięki napięciu elektrycznemu, które jest potrzebne do utrzymania stałej temperatury platynowego drutu. Ten zaś jest chłodzony transportowanym powietrzem, a każdy skok temperaturowy jest rejestrowany przez termistor położony obok drutu. Warto przy tym wiedzieć, że prawidłową wartością temperatury jest przedział 120-130 stopni Celsjusza.

Warto postawić na wydajny sprzęt!

Każdy samochód dla prawidłowego i bezusterkowego działania, powinien być wyposażony w elementy o wysokich parametrach technicznych. O ile w nowych samochodach montuje się wydajne przepływomierze, które posłużą na lata, tak w tych starszych trzeba stale monitorować ich stan użytkowy. W przypadku znacznego wyeksploatowania bezsprzecznie należy dokonać wymiany. Przy tym działaniu należy przede wszystkim określić rodzaj przepływomierza, który będzie kompatybilny z układem pomiarowym danego modelu pojazdu konkretnej marki. Szerokim asortymentem motoryzacyjnym wyróżnia się polecany przez klientów sklep Mtm Polska, który zapewnia wysokiej jakości sprzęty np. do samochodów Citroen, Peugeot, Lancia, Fiat, Alfa Romeo, Fiat itd. Są to zarówno przepływomierze, jak i pompy paliwa, oleje, filtry, czy też akumulatory.

Awaria przepływomierzy

W przypadku awarii przepływomierzy masowych prawidłowe diagnozowanie jest bardzo proste. Objawy, jakie można zaobserwować przy uszkodzonym komponencie układu pomiarowego, są: nagła utrata moc silnika, przejście silnika w stan awaryjny, brak poboru mocy i występowania zjawiska przyśpieszenia, gwałtownie zwiększona wartość zużycia paliwa, a także specyficzny zapach spalin. W nowych samochodach zapali się również lampka ostrzegawcza „check engine”. Aby uniknąć takich problemów, warto pamiętać o tym, żeby wyposażyć samochód w przepływomierz dobrej firmy, a także, by stosować w całej instalacji sprawne filtry powietrza.

Opracowanie:

Mtm Polska Jarosław Szpak

Wrocław , Sycowska 6 lok. B

Podziel się