Artykuł sponsorowany Proces regeneracji ogumienia – bieżnikowanie opon

Proces regeneracji ogumienia – bieżnikowanie opon

Opony to bardzo skomplikowane produkty, które składają się z wielu elementów. Są nimi bieżniki, barki, stopki, rowki obwodowe, klocki bieżnika i boki. Bardzo ważny jest również karkas, który stanowi górną warstwę konstrukcyjną opony. To właśnie ten element wpływa na jej odporność na siły odśrodkowe, które przyczyniają się do uszkodzeń ogumienia. Karkas stabilizuje również zachowanie opony podczas jazdy.

Karkas a bieżnikowanie opon

Przy regeneracji opon bardzo ważny jest stan karkasu. Zbudowany jest on z licznych linek stalowych, które oblane są warstwami gumy. To one tworzą splot, stanowiący szkielet opony, bardzo ważny przy określaniu sposobów jej naprawy. Jeśli bowiem karkas nie jest zużyty i nadal wykazuje wysoką trwałość, można zastosować proces regeneracji ogumienia zwany bieżnikowaniem (najczęściej wykonuje się go na gorąco). Polega on na nakładaniu nowego bieżnika w miejsce zużytego, a następnie przeprowadzenie odpowiednich kontroli jakościowych regenerowanej opony. Cały proces nadzorowany jest przez zautomatyzowane systemy i programy komputerowe. Jeśli poszukujesz dobrego zakładu wulkanizacyjnego, który zajmuje się naprawami i regeneracjami opon samochodowych, maszyn leśnych, rolnych, budowlanych czy ciężarowych, skorzystaj z usług serwisu ogumienia Ryszarda Kuliszewskiego.

Metody bieżnikowania opon

Zakłady wulkanizacyjne przeprowadzają bieżnikowanie opon dwiema metodami. Pierwsza z nich polega na bieżnikowaniu opon na gorąco, a druga na zimno. Najczęściej wykorzystuje się regenerację bieżnika na gorąco, która zakłada następujące etapy:

  • przygotowanie paska mieszanki bieżnikowej – pasek mieszanki bieżnikowej powstaje z gumy przygotowanej w urządzeniu wulkanizacyjnym (łamacz rozdrabniająco-zmiękczający). Następnie mieszanka uplastyczniona jest przez walec uplastyczniający, a odpowiedni kształt i profil uzyskuje się z wykorzystaniem wytłaczarki;
  • nakładanie paska bieżnikowego na karkas opony – wulkanizator po tzw. oszorstkowaniu osnowy karkasu nakłada kapę, którą stanowi folia podkładowa. Następnie po podgrzaniu paska mieszanki bieżnikowej, nakłada się go na osnowę karkasu poprzez mocne dociskanie;
  • proces wulkanizacyjny – specjalistyczne urządzenie wyciska odpowiednią formą kształtu bieżnika w bardzo wysokich temperaturach (około 150-180°C). Po zastygnięciu ma on formę stałą;
  • kontrola stanu technicznego opony – według normy PN-85/C-94301/02 bieżnikowana opona musi być sprawdzona pod kątem występowania drobnych pęcherzy, pęknięć czy rozwarstwień. Kontrola stanu opony dokonywana jest przy użyciu narzędzia zwanego rozwieraczem;
  • prace wykończeniowe przy bieżnikowaniu opon – w tym etapie specjaliści z zakładu wulkanizacyjnego, dzięki specjalistycznym nożom i szlifierkom, usuwają wszelkie nierówności opony. Cały proces kończy się naniesieniem na jej strukturę warstwy wysokoestetycznego roztworu benzynowego asfaltu.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas