Materiał Partnera Olej w skrzyni biegów – jak często go wymieniać?

Olej w skrzyni biegów – jak często go wymieniać?

Skrzynia biegów jest jednym z najważniejszych podzespołów całego samochodu. Jej prawidłowe działania warunkuje odpowiedni sposób operowania biegami oraz obecność specjalistycznego lubrykantu. Wymiana oleju w skrzyni biegów jest często poruszanym tematem wśród motoryzacyjnych specjalistów. Kiedy należy dokonać? Do kogo zwrócić się o pomoc?

Automatyczna skrzynia biegów

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest niezbędna, gdyż zużywa się on znacznie szybciej niż lubrykant w manualnych przekładniach. Wielu mechaników samochodowych zaleca, by zużycie takiego oleju traktować na równi z eksploatacją oleju silnikowego. Producenci samochodów twierdzą jednak jednogłośnie, że wymiana lubrykantu w automatycznej skrzyni biegów nie jest wymagana. Można przyjąć to za fakt, ale tylko przy założeniu, że nowy samochód posłuży nam do pokonania nie więcej niż 200 tysięcy kilometrów. Nie jest to jednoznaczne z tym, że po przejechaniu takiej odległości skrzynia biegów ulegnie uszkodzeniu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że jej poszczególne elementy zużywać się będą w szybszym tempie, aż przekładnia w ogóle odmówi posłuszeństwa. Jak informuje specjalista z polecanego warsztatu samochodowego „Autokosmo” - częstotliwość wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów zależy od marki i modelu pojazdu oraz od rodzaju samej przekładni. Pierwszy raz zaleca się wymienić lubrykant po pokonaniu 60-120 tysięcy kilometrów, kolejne zaś co 40-100 tysięcy kilometrów. Kierowcy często zaniedbują tę czynność i o wymianie oleju w skrzyni biegów przypominają sobie wtedy, kiedy zaczyna ona sprawiać problemy. Lepiej zapobiegać takim sytuacjom poprzez systematyczne wizyty u dobrego mechanika.

Manualna skrzynia biegów

Lubrykant w manualnych skrzyniach biegów ma nieco ułatwione warunki pracy- nie ma kontaktu ze spalinami czy z paliwem. Mogą jednak pojawić się w nim opiłki metali, które powstają w procesie eksploatacji kół zębatych lub nieprawidłowego wybierania biegów bez użycia sprzęgła. Starzenie się oleju ma duży wpływ na pogorszenie się właściwości oleju. Wraz z upływającym czasem lubrykant traci na lepkości oraz ulega utlenianiu. I w przypadku manualnych skrzyni biegów zdania specjalistów są podzielone. Nie da się jednak nie zauważyć, że kierowcy, którzy dbają o to, by systematycznie wymieniać olej na świeży, mogą dłużej cieszyć się bezawaryjnym działaniem przekładni. Taka wymiana powinna odbyć się po raz pierwszy po pokonaniu 80-100 tysięcy kilometrów. Sam zabieg nie zrujnuje naszego portfela, lecz da nam gwarancję, że samochód  nie zawiedzie nas w najmniej oczekiwanym momencie.

Opracowanie:

Autokosmo Robert Bednarczyk

Poznań , Czarna Rola 11

Podziel się