Materiał Partnera
Nie ryzykuj jazdy bez hamulców, zadbaj o klocki i tarcze hamulcowe

Nie ryzykuj jazdy bez hamulców, zadbaj o klocki i tarcze hamulcowe

Układ hamulcowy w aucie to jeden z najważniejszych jego systemów, który w ogromny sposób wpływa na bezpieczeństwo, zdrowie i życie, zarówno osób przebywających w pojeździe, jak i innych użytkowników dróg. Nie da się ukryć, że do podstawowych części układu hamulcowego należą klocki i tarcze hamulcowe, które obok filtrów oleju i powietrza stanowią zazwyczaj najczęściej wymieniane elementy eksploatacyjne samochodu.

Kilka słów o klockach hamulcowych

W skrócie można powiedzieć, że klocki hamulcowe to metalowa płytka, do której zamocowana jest warstwa ścierna. Choć receptury składu okładziny ściernej są pilnie strzeżone przez producentów, jej głównym składnikiem jest mieszanina waty stalowej, opiłków metalu oraz dodatków różnych minerałów, na przykład włókien ceramicznych. Obecnie na rynku dostępny jest ogromny wybór tego typu części, które różnią się twardością, składem mieszanki, kształtem i wieloma innymi parametrami. Niemniej jednak, bez względu na zastosowaną technologię produkcji, z racji warunków w jakich pracują i sił jakie na nie działają, klocki hamulcowe to te elementy układu hamulcowego, które najczęściej ulegają zużyciu, przy czym na ich stan wpływa bardzo wiele czynników. Producenci samochodów podają minimalną grubość materiału ciernego na klockach w milimetrach, przy której należy je wymienić. Wymiana klocków hamulcowych obejmuje komplet, czyli wszystkie na jednej osi. Warto przy tym pamiętać, że większość nowszych samochodów posiada już elektroniczne czujniki stanu zużycia klocków hamulcowych, a co za tym idzie o konieczności ich wymiany poinformuje nas komputer pokładowy. W przypadku starszych aut musimy być bardziej wyczuleni na pojawiające się symptomy zużycia tych elementów. Kiedy warstwa ścierna klocka jest już niska, zaczyna on wydawać metaliczne dźwięki podczas hamowania. Poza tym zużyte klocki często zaczynają też piszczeć w trakcie hamowania. Grubość okładzin na tych elementach, można skontrolować po zdjęciu kół, poprzez otwory kontrolne w zaciskach hamulcowych. Rowek, który znajduje się w okładzinach służy do określenia stopnia ich zużycia – jeśli przestaje być widoczny, klocki powinny zostać zastąpione nowymi. Co prawda część właścicieli aut decyduje się na samodzielną wymianę tych części, niemniej jednak pamiętając jak wielki wpływ mają one na nasze bezpieczeństwo, warto zdać się w tej materii na profesjonalny warsztat samochodowy, taki jak Mechanika i elektromechanika u Dominika Dominik Szlagowski.

Zadbaj o tarcze hamulcowe

Zużycie eksploatacyjne tarcz hamulcowych nie jest co prawda tak szybkie jak klocków, niemniej jednak nie możemy zapominać o ich regularnej kontroli i ewentualnej konieczności wymiany. Rozsądnie eksploatowane tarcze hamulcowe dobrej jakości, które zamontowano w profesjonalny sposób, z reguły wytrzymują współpracę z 2-3 kompletami klocków. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku klocków hamulcowych, tak i tarcze zużywają się podczas hamowania, w czasie którego z ich powierzchni odrywają się cząsteczki, a w ekstremalnie trudnych warunkach pracy wręcz opiłki metalu – w efekcie robią się one coraz cieńsze, a na ich zewnętrznej krawędzi powstaje rant, który w skrajnych warunkach może zacząć ocierać o element klocka i powodować charakterystyczne szuranie. Bardzo często jednak na długo zanim tarcze hamulcowe osiągną graniczny stopień zużycia, ulegają zwichrowaniu, o czym kierowcę informują drgania kierownicy pojawiające się podczas hamowania, szczególnie przy wyższych prędkościach. Warto także pamiętać, że również wszelkie uszkodzenia mechaniczne, pęknięcia, ślady korozji na powierzchni trącej, będące informacją o złej współpracy zacisku pomiędzy klockami a tarczą, powinny sprawić że odwiedzimy dobry serwis samochodowy, w celu przeprowadzenia kontroli stanu układu hamulcowego i wymiany tarcz hamulcowych wraz z kompletem klocków hamulcowych oraz innych części współpracujących.

Wymieniając poszczególne elementy układu hamulcowego nie należy wybierać rozwiązań najtańszych lub niesprawdzonych. Dodatkowo warto pamiętać, że po zamontowaniu nowych tarcz i klocków muszą się one ułożyć, a przynajmniej wstępnie uformować, co wymaga od nas nieco spokojniejszej jazdy i delikatniejszego hamowania przez pierwsze kilkanaście przejechanych po wymianie kilometrów.

Opracowanie:

Mechanika i elektromechanika u Dominika Dominik Szlagowski

Koronowo , Kwiatowa 41

  • tel. 660 665 745

Podziel się