Naprawa elektroniki samochodowej w zależności od rodzaju silnika
MotoryzacjaW budowie samochodów coraz więcej elementów ma związek z elektroniką. Urządzenia elektroniczne poprawiają komfort jazdy, a także bezpieczeństwo. Do elektroniki samochodowej zalicza się m.in. system ABS, ESP, czy poduszki powietrzne. Niestety tak, jak i inne elementy samochodowe, elektronika również ulega awariom. W zależności od tego, czy posiadamy auto z silnikiem benzynowym, czy wysokoprężnym, awariom ulegają różne elementy elektroniki. Zatem co warto wiedzieć o naprawie elektroniki samochodowej?
Naprawa elektroniki w samochodach z silnikiem diesla
W przypadku samochodów z silnikiem diesla naprawa elektroniki jest bardziej problematyczna i kosztowna niż w przypadku aut z silnikiem benzynowym. Oprócz tego awarie w takich pojazdach są mniej przewidywalne. Najczęściej awaria elektroniki dotyczy:
- układu wtryskowego,
- wtryskiwaczy,
- zaworu EGR.
W samochodach z silnikiem wysokoprężnym układ wtryskowy jest jednym z najbardziej skomplikowanych. Złożony jest on z czujników temperatury, ciśnienia, położenia pedału gazu. Uszkodzenie któregoś z nich skutkuje spadkiem osiągów oraz zapaleniem kontrolki dotyczącej awarii silnika. Naprawa wykonywana przez mechaników w serwisie Auto-servis Statkiewicz, najczęściej polega na wymianie uszkodzonego czujnika. Z kolei wtryskiwacze mogą być sterowane elektrycznie, elektromagnetycznie albo piezoelektrycznie. Element ten jest wrażliwy na jakość paliwa, przez co podatny jest na eksploatacje. Awaria wtryskiwacza objawia się problemami z rozruchem i spadkiem osiągów. Niektóre usterki wymagają jedynie wymiany lub regeneracji końcówek. Niestety czasem należy wymienić cały wtryskiwacz, a to może okazać się kosztowne.
Kolejnym kłopotliwym elementem elektroniki samochodowej jest zawór EGR. Umożliwia on ponowne trafie części spalin do komory spalania przy odpowiednich obrotach. Jednak niekiedy się zatyka sadzą i blokuje. W takich sytuacjach praca silnika jest nierówna i rozpoczyna pracę na trybie awaryjnym. Oznaką kłopotów z zaworek EGR może być także nieznaczne dymienie. Naprawa zaworu w starszych pojazdach polega na jego usunięciu, natomiast w nowszych autach czynność ta jest bardziej skomplikowana, ze względu na obudowanie go osprzętem.
Naprawa elektroniki w samochodach z silnikiem benzynowym
Auta z silnikami benzynowymi uznaje się za mniej awaryjne niż te z silnikiem diesla. Aczkolwiek i w samochodach benzynowych pojawiają się kłopoty z elementami elektroniki. Takie awarie najczęściej objawiają się spadkami mocy oraz większym zużyciem paliwa. Do najczęściej spotykanych usterek elektroniki w takich samochodach należą awarie:
- cewki zapłonowej,
- przepustnicy,
- przepływomierza.
Jeśli dojdzie do uszkodzenia cewki zapłonowej, silnik zaczyna pracować nierówno i odczuwalny jest brak mocy. Awarie tego typu mają także wpływ na przewody zapłonowe i świece. Problemy z przepustnicą związane są najczęściej ze sterownikami przepustnicy. Jeżeli ich naprawa nie jest możliwa, konieczne jest zainwestowanie w nowy element. Z kolei przepływomierz, który sam w sobie nie jest częścią układu elektroniki, połączony jest z czujnikiem przepływu powietrza. W przypadku awarii przepływomierza należy wymienić wspomniany czujnik. Kłopoty te mogą objawiać się nierówną pracą silnika i większym spalaniem.