Artykuł sponsorowany Najczęstsze usterki układu zawieszenia

Najczęstsze usterki układu zawieszenia

Stan układu zawieszenia wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale także na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, dlatego powinniśmy o niego dbać i nie lekceważyć oznak zużycia. Wyjaśniamy, na jakie elementy zawieszenia należy zwracać uwagę i co w nich ich najczęściej się psuje.


Uszkodzone zawieszenie w aucie daje o sobie znać najczęściej gorszym prowadzeniem i stukami w okolicy kół. To układ złożony z wielu współpracujących części, dlatego te same symptomy mogą oznaczać różne awarie. Jakie są elementy układu zawieszenia i co może się w nich zepsuć?

Amortyzator

Polskie, dziurawe drogi nie oszczędzają samochodów, a w szczególności ich amortyzatorów, które mają naprawdę ciężkie warunki pracy. Zadaniem amortyzatora jest stabilne pokonanie przez auta nierówności. Jeżeli amortyzator jest zużyty, objawia się to tzw. pływaniem auta na nierównościach i kołysaniem. Zazwyczaj amortyzator wytrzymuje około 80 tysięcy kilometrów. Najczęstszymi awariami amortyzatorów jest wybicie oleju albo gazu wypełniającego jego środek.

Wahacz (tuleje i sworzeń wahacza)

Wahacz to jeden z najważniejszych elementów układu zawieszenia w samochodzie. Jest odpowiedzialny za łączenie piasty koła z nadwoziem samochodu. Zadaniem wahaczy jest zapewnienie stabilności auta, a tum samym bezpieczeństwa i komfortu jazdy, dlatego jego usterek nie można lekceważyć. Uszkodzenie wahacza może też powodować pęknięcie pozostałych elementów układu zawieszenia albo skrzywienie jego części, dlatego w razie stwierdzenia uszkodzeń wskazany jest jak najszybszy serwis układu zawieszenia.

Sworzeń

To element łączący wahacz ze zwrotnicą. Szkodzą mu szczególnie nierówności na długim odcinku drogi. Na szczęście wymiana tej części nie jest zbyt droga (kosztuje około 40-60 złotych, plus koszt robocizny).

Końcówka drążka kierowniczego

Awaryjnym elementem układu kierowniczego jest końcówka drążka kierowniczego. Jej zadaniem jest połączenie zwrotnicy z przekładnią kierowniczą. Końcówka drążka najbardziej zużywa się od pokonywania dziur podczas skrętu.

Łącznik stabilizatora

To część umieszczona między kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora. Eksperci zalecają regularną wymianę łączników stabilizatora, ponieważ usterki tych komponentów mogą spowodować niepewne i niestabilne zachowanie w trakcie manewru skręcania. Łączniki są szczególnie wrażliwe na jazdę po dziurach w trakcie skrętów i zawracania.

Kiedy udać się na serwis układu zawieszenia?

Zdaniem eksperta z Serwis Auto Układ z siedzibą w Płouszowicach k. Lublina: Do serwisu zawieszenia powinniśmy udać się natychmiast, gdy zauważymy, że auto zachowuje się w nietypowy sposób. Jasne sygnały ostrzegawcze to zmiany w prowadzeniu pojazdu, stukanie z okolicy kół i uczucie pływania na nierównościach. Postawienie diagnozy w serwisie nie trwa długo i z reguły wystarczy do tego podniesienie auta na podnośniku, dlatego, mając na względzie własne bezpieczeństwo, nie powinniśmy zwlekać z wizytą w warsztacie.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas