Materiał Partnera Najczęstsze objawy uszkodzonego układu hamulcowego w aucie

Najczęstsze objawy uszkodzonego układu hamulcowego w aucie

W każdym samochodzie zainstalowany jest układ hamulcowy, którego sprawność powinna być na najwyższym poziomie. Jest to uzależnione od wielu czynników – przede wszystkim od stopnia zużycia poszczególnych podzespołów. Mowa m.in. o tarczach i klockach hamulcowych, które najczęściej podlegają wymianie. W jaki sposób rozpoznać, że nasz samochód nie hamuje we właściwy sposób?

Zbyt mała siła hamowania – co może być przyczyną?

Wciśnięcie pedału hamulca do oporu przy niewielkiej prędkości powinno skutkować natychmiastowym zatrzymaniem pojazdu. Jeśli jednak droga hamowania jest niepokojąco długa, kierowca powinien zastanowić się nad przyczyną problemu. Może on wynikać np. z nadmiernego zużycia tarcz lub klocków będących podstawowymi elementami układu. Ich stan niekiedy można ocenić we własnym zakresie. Przy założonych felgach aluminiowych nierzadko widoczność jest wystarczająca do oceny kondycji wspomnianych podzespołów.

Niewielki poziom okładziny w klockach hamulcowych oraz zużyte tarcze to sygnały ostrzegawcze, których właściciel auta nie powinien lekceważyć. Wymiana jest w tym wypadku koniecznością i pozwala zapobiec groźnym sytuacjom na drodze. Taka ingerencja w układ hamulcowy, podobnie jak reszta prac w tym zakresie, wiąże się też z odpowietrzeniem całego systemu odpowiadającego za wytracanie prędkości pojazdu. Jest on zalewany świeżym płynem hamulcowym, co również pozytywnie wpływa na jego pracę. Kiedy jeszcze powinniśmy odwiedzić warsztat samochodowy w celu naprawy hamulców?

Jakie są najpopularniejsze usterki układu hamulcowego w autach osobowych?

Niekiedy kierowcy odczuwają problem z działaniem pedału hamulca. Jest on zbyt twardy lub wpada w podłogę, co w obu przypadkach zwiastuje konieczność odwiedzenia mechanika. Warsztat Tomech z powodzeniem zajmie się naprawą, która może być związana z koniecznością wymiany pompy hamulcowej lub podzespołów związanych z systemem ABS – czujników i pompy. Kolejnym objawem uszkodzonego układu hamulcowego jest charakterystyczne bicie na kierownicy odczuwalne w trakcie jazdy.

Na co może wskazywać? Najczęściej powodem jest defekt tarczy hamulcowej. Jej powierzchnia stanie się nierówna lub nawet uszkodzona w sytuacji, gdy po intensywnym hamowaniu powierzchnia podzespołu zostanie gwałtownie schłodzona – np. w wyniku najechania na kałużę. Nie należy zapominać także o hamulcu ręcznym. Również i jego nieprawidłowe działanie, czyli brak zatrzymania auta na postoju, wskazuje na konieczność naprawy. W tym wypadku najczęściej serwis polega na wymianie zerwanej linki zapewniającej możliwość efektywnego blokowania kół.

Opracowanie:

Tomech Tomasz Turliński

Popławy-Kolonia 20

  • tel. 724 627 882

Podziel się