Artykuł sponsorowany Most napędowy – najbardziej obciążony podzespół układu napędowego

Most napędowy – najbardziej obciążony podzespół układu napędowego

Samochód zbudowany jest z licznych układów, które muszą funkcjonować poprawnie, byśmy mogli cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą. Podczas gdy niektóre drobne usterki możemy usunąć samodzielnie – jeśli wiemy, jak to zrobić poprawnie, to pewne podzespoły wymagają tak precyzyjnego działania, że ich naprawy powinien dokonywać wyspecjalizowany serwis. Takim jest most napędowy.

Główna przekładnia układu napędowego

Układ napędowy, inaczej układ przeniesienie napędu to układ podzespołów, którego zadaniem jest napędzanie pojazdu poprzez przeniesienie energii mechanicznej z silnika do kół jezdnych. W samochodach dwuosiowych stosowany może być napęd przedni, tak zwany zblokowany, napęd tylni oraz napęd na cztery koła. Natomiast w pojazdach trzyosiowych i czteroosiowych stosuje się napęd tylny oraz napęd na wszystkie koła.

Na układ napędowy składają się liczne elementy, w tym:

  • koło zamachowe lub koło zamachowe dwumasowe;
  • sprzęgło;
  • skrzynia biegów;
  • most napędowy (mechanizm różnicowy);
  • wał napędowy lub półoś napędowa;
  • piasta koła;

W skład układu mogą ponadto wchodzić też reduktor, sprzęgło wiskotyczne oraz zwolnica. Most napędowy, czyli główna przekładnia układu napędowego jest według producentów samochodów najtrudniejszym jego podzespołem, przy którego produkcji można popełnić aż sto pięćdziesiąt błędów. W samochodach osobowych, dostawczych i terenowych most napędowy najczęściej ma postać przekładni hipoidalnej. Jest ona niezwykle wymagająca pod względem serwisowania – musi być bowiem regulowana z precyzją nawet do jednej setnej milimetra.

Poprawna praca mostu napędowego

Most napędowy to nie tylko najtrudniejszy do wyprodukowania podzespół w całym samochodzie, ale również najbardziej obciążony element układu napędowego. Trudna jest ponadto tez naprawa mostów napędowych. Przekładnia hipoidalna przenosi w czasie jazdy zwielokrotniony moment obrotowy wytworzony przez skrzynię biegów, a który jest kilka lub kilkanaście razy większy od momentu obrotowego silnika. Montaż tego elementu oraz jego właściwa regulacja to trudne zadania, które powierzyć należy wyspecjalizowanemu serwisowi, takiemu jak ten, który w Jagatowie prowadzi Mariusz Drypa. Czynności te wymagają bowiem doświadczenia w pracy z tak wrażliwymi częściami oraz z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Ich przeprowadzenia ma znaczenie nie tylko dla ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi lub wywołanymi przez obciążenie. Właściwa regulacja mostu napędowego wpływa cichą pracę podczas jazdy. Jej gwarancją jest ustawienie pary kół w ślady współpracy wytyczone w momencie docierania przekładni jeszcze na etapie produkcji.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas