Materiał Partnera
Lakierowanie samochodu - przywróć autu dawny blask

Lakierowanie samochodu - przywróć autu dawny blask

Lakier na aucie to nie tylko element pełniący funkcję czysto estetyczną. To także zabezpieczenie przed wpływem czynników powodujących korozję nadwozia pojazdu, takich jak wilgoć i zanieczyszczenia. Nie da się jednak ukryć, że powłoka lakieru na samochodzie z biegiem czasu starzeje się w wyniku działania czynników atmosferycznych lub ulega uszkodzeniom typowo mechanicznym. Dlatego też, aby przywrócić dawny blask naszemu autu warto poszukać rozwiązań, które pozwolą odnowić karoserię.

Lakierowanie krok po kroku

Współczesny rynek oferuje nam różnorodne środki, które w mniejszym lub większym zakresie pozwolą na zamaskowanie powstałych na lakierze naszego auta rys lub niedoskonałości. Niestety różnego rodzaju markery i mazaki nie są w stanie w pełni zniwelować uszkodzeń, a oklejanie samochodu specjalną folią stanowi co prawda alternatywę dla nałożenia powłoki lakierniczej, niemniej jednak zdecydowanie ustępującą jej trwałością. Nie da się jednak ukryć, że w przypadku napraw powypadkowych lub gdy samochód wątpliwie „zdobi” sporo szpecących uszkodzeń, najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie co ma nam do zaoferowania profesjonalny warsztat blacharsko-lakierniczy, taki jak Subaru Serwis blacharsko-lakierniczy Marek Troszyński. Oczywiście w zależności od rodzaju niedoskonałości lakieruje się wyłącznie wybrane elementy karoserii, albo wymienia się całą powłokę lakierniczą nadwozia. Sam proces lakierowania można podzielić na kilka podstawowych etapów:

  • przygotowanie podłoża – stanowiący najważniejszy i jednocześnie najbardziej pracochłonny etap prac lakierniczych. Wynika to z faktu, że bez odpowiedniego przygotowania nie ma nawet co marzyć o zadowalających efektach lakierowania, a zaniedbania na tym etapie spowodują, że nowa powłoka lakierowa nie będzie się trzymać i szybko ulegnie uszkodzeniom, a dodatkowo źle wygląda. Oczywiście najważniejsze jest rozpoznanie podłoża, gdyż aby rozpocząć lakierowanie auta lakiernik musi wiedzieć z jakim podłożem ma do czynienia, a przynajmniej określić, czy jest to aluminium, czy kompozyt. Przekłada się to bowiem na dobór odpowiednich materiałów. Przygotowanie powierzchni to przede wszystkim oczyszczenie i odtłuszczenie oraz usunięcie starej warstwy lakieru z danego elementu karoserii lub jej zmatowienie celem uzyskania lepszej przyczepności nowej farby i pozbycie się resztek zabrudzeń,
  • podkładowanie – czyli naniesienie specjalnego podkładu, nazywanego również wypełniaczem, który stanowi warstwę, na którą bezpośrednio można nałożyć lakier nawierzchniowy. Jego nałożenie wyrównuje drobne nierówności naprawianej karoserii samochodu, kryje warstwy gruntu antykorozyjnego i szpachlówki, a także wytwarza tzw. międzywarstwę, pozwalającą na uzyskanie dobrego efektu lakierowania nawierzchniowego,
  • nakładanie lakieru bazowego - po wyschnięciu podkładu należy wygładzić go w celu usunięcia wszelkich nierówności. Dopiero na tak przygotowaną powierzchnię można nałożyć lakier bazowy, dzięki któremu możemy uzyskać barwną powłokę. Lakier bazowy wymaga zabezpieczenia w postaci lakieru bezbarwnego, który tworzy powłokę ochronno-dekoracyjną, a po wyschnięciu jest polerowany w celu usunięcia wszelkich niedoskonałości.

Rodzaje lakierów samochodowych

Podstawowy podział lakierów samochodowych dotyczy przede wszystkim ich wyglądu i dzieli je na:

  • niemetaliczne – cechujące się dużą twardością. Jest to powłoka obecnie stosowana najczęściej w autach w wersji podstawowej,
  • matowe – coraz popularniejsze, zwłaszcza wśród właścicieli pojazdów o zacięciu sportowym,
  • metaliczne – również bardzo trwałe, charakteryzujące się, za sprawą
    domieszki sproszkowanego aluminium, atrakcyjnym połyskiem,
  • perłowe – rzadziej stosowane i bardziej podatne na uszkodzenia, plasujące się w skali połyskliwości pomiędzy lakierami niemetalicznymi a metalicznymi.
  • kameleon - kolor zależny od kąta patrzenia,
  • efekt rdzy - umożliwiający sztuczne postarzenie karoserii.

Lakierowanie pojazdu, bez względy czy jest to pojedynczy czy element, czy całość karoserii, wymaga zarówno niezbędnej wiedzy oraz umiejętności, jak i odpowiednich narzędzi oraz wysokiej klasy składników i lakierów. Dlatego też zdecydowanej lepiej jest odwiedzić profesjonalny warsztat blacharsko – lakierniczy i mieć gwarancję wysokiej jakości usług, niż wykonywać tego typu prace samodzielnie, co w większości przypadków kończy się niepowodzeniem i naraża nas na dodatkowe koszty.

Opracowanie:

Serwis blacharsko-lakierniczy Marek Troszyński

Łódź , Czerwonych Maków 8 lok. 10

  • tel. 42 652 17 17

Podziel się