Kiedy wykonać diagnostykę samochodu osobowego i na czym ona polega?
MotoryzacjaJeśli auto nie sygnalizuje żadnego problemu, to mechanicy zalecają wykonanie badania diagnostycznego raz w roku. Dodatkowo powinno się przyjechać za każdym razem, gdy samochód będzie uczestniczył w drobnej stłuczce. W zakładzie mechanicznym przeprowadzana jest diagnostyka komputerowa i zawieszenia. Jej wynik pozwala określić stan techniczny samochodu i oszacować zakres prac naprawczych.
Diagnostyka komputerowa samochodu.
Współczesne samochody wyposażone są w komputer pokładowy, który zbiera dane i gromadzi je w swojej pamięci. Mechanik w zakładzie naprawczym podpina do niego laptop z oprogramowaniem do diagnozowania konkretnego modelu pojazdu. Analiza pobranych danych pozwala na uzyskanie informacji o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu między innymi:
- silnika,
- skrzyni biegów,
- poduszek powietrznych,
- DPF – filtr cząsteczek stałych montowany w samochodach z napędem diesel,
- ESP – elektryczne wspomaganie układu kierowniczego,
- ABS – komputerowo sterowany sterowany system, który zabezpiecza blokowanie kół,
- pompy paliwowej.
To tylko część zakresu danych, które jesteśmy w stanie uzyskać za pomocą odczytu z komputera pokładowego. Komentuje właściciel zakładu mechanicznego Blacharstwo Pojazdowe Janusz i Jolanta Wica z Bytowa. Zaletą diagnostyki jest uzyskanie wielu informacji w krótkim czasie, które pozwalają na szybkie ustalenie przyczyny problemu, z którym zgłasza się do nas Klient.
Diagnostyka zawieszenia samochodu.
Od poprawnie działającego zawieszenia pojazdu zależy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Odpowiada za zapewnienie odpowiedniego kontaktu koła z nawierzchnią. Dlatego warto kontrolować co jakiś czas jego stan, zwłaszcza jeśli auto jeździ po wyboistych drogach. Również, jeśli kierowca obserwuje nierównomierne zużycie opon, stukanie w kołach czy niepoprawną reakcję kół w trakcie wykonywania skrętu kierownicą. Stan układu zawieszenia warto skontrolować w momencie zakupu używanego auta. Pozwoli to na określenie jego stanu technicznego i zweryfikowanie ceny zakupu. Mechanik w trakcie oględzin oceni luzy na sworzniach i przegubach, stan amortyzatorów oraz elementów sprężystych (resorów).
W warsztacie Blacharstwo Pojazdowe Janusz i Jolanta Wica sprawdzana jest również geometria kół, która umożliwia ocenę ich zbieżności, sprawdzenie kąta pochylenia kół i kąta nachylenia osi sworznia zwrotnicy itp. Nieprawidłowe ustawienia powodują nierównomierne zużycie między innymi bieżnika opon, a także innych części zawieszenia. W bytowskim warsztacie państwa Wica możliwe jest wykonanie naprawy każdego zawieszenia w samochodach osobowych i dostawczych.