Jakie wgniecenia samochodowe nie wymagają lakierowania?
MotoryzacjaWgniecenia na drzwiach czy innych elementach karoserii samochodowej to spory problem dla kierowców. Może do nich dojść nie tylko na skutek kolizji na parkingu albo wypadku komunikacyjnego, ale również nagłego gradobicia albo aktu wandalizmu. Po zaistniałym zdarzeniu przychodzi czas na oszacowanie, czy naprawa się opłaca i jaką metodę najlepiej wybrać. Warto wiedzieć, że nie wszystkie wgniecenia samochodowe wymagają lakierowania.
Co to jest PDR?
Jakiś czas temu wgniecenia karoserii były usuwane podczas wizyty u lakiernika, który wklepywał wgniecenie albo nakładał tak zwaną szpachlę. Takie zabiegi zwykle nie przynosiły w pełni satysfakcjonujących efektów. Dziś dostępne metody pozwalają na nieinwazyjne przeprowadzanie napraw. Mowa tutaj przede wszystkim o usuwaniu wgnieceń metodą PDR, czyli Paintless Dent Repair. Można z niej skorzystać w profesjonalnych zakładach blacharsko-lakierniczych.
Prace polegają na prostowaniu blachy w miejscu uszkodzenia. Specjaliści używają wówczas specjalistycznych narzędzi i technik. Wgniecenia czasami wyciąga się od spodu, a czasami od góry i niezbędne jest do tego ostre światło lampy halogenowej. Co ważne taka metoda jest tańsza od lakierowania, pozwala uzyskać lepsze efekty (powłoka jest nienaruszona), a do tego trwa krócej.
W jakich przypadkach można zdecydować się na usuwanie wgnieceń bez lakierowania?
Wiemy już, że pozbywanie się wgnieceń z karoserii w samochodzie nie zawsze wymaga lakierowania. Metoda Paintless Dent Repair cieszy się coraz większą popularnością z uwagi na efekt, które pozwala uzyskać oraz stosunkowo niskie koszty. Warto jednak wiedzieć, że nie zawsze można się na nią zdecydować. O tym, jak to wygląda w praktyce, porozmawialiśmy ze specjalistą z firmy auto detailingowej w Warszawie Real Auto Service Studio, który wyjaśnił:
- Usługa usuwania wgnieceń bez lakierowania jest coraz częściej wybierana przez naszych klientów. Warto jednak wspomnieć, że zastosowanie metody PDR nie zawsze jest możliwe. O tym, czy można rozpocząć takie prace, decyduje blacharz. Jednak przed wizytą w serwisie warto się upewnić, czy lakier został nienaruszony. Oprócz tego problem może pojawić się również w sytuacji, w której wgniecenia znajdują się na samych krawędziach elementów blacharskich. Utrudnieniem może okazać się też pękający niefabryczny lakier. Z usługi usuwania wgnieceń metodą PDR warto skorzystać przede wszystkim wtedy, kiedy na karoserii pojawiły się niewielkie uszkodzenia parkingowe czy transportowe. Jednak niezależnie od tego, co się wydarzyło i jaka jest ich skala, to blacharz podejmuje ostateczną decyzję co do możliwych metod naprawy.