Artykuł sponsorowany Jakie formalności trzeba wypełnić przy złomowaniu auta?

Jakie formalności trzeba wypełnić przy złomowaniu auta?

Każdego roku w Polsce złomowanych jest nawet pół miliona samochodów. W większości są to pojazdy powypadkowe, a także te wyeksploatowane i po większych stłuczkach. Niezależnie od ich stanu technicznego, marki, modelu oraz rocznika zawsze muszą one trafić do kasacji do uprawnionej stacji demontażu pojazdów. To tam, a następnie w Wydziale Komunikacyjnym trzeba wypełnić kilka ważnych formalności. W dalszej treści artykułu przedstawiamy wszystkie ważne informacje na ten temat wraz z listą niezbędnych dokumentów.

Złomowanie tylko w uprawnionej stacji demontażu pojazdów!

Złomowanie pojazdów, w tym samochodów osobowych odbywa się tylko w uprawnionych stacjach demontażu pojazdów, które posiadają specjalne urzędowe zezwolenia na prowadzenia działalności w szeroko rozumianej branży recyklingowej. Warto dodać, że firmy zajmujące się auto kasacją nie wyglądają tak jak jeszcze kilka lat temu. Obecnie są to nowoczesne ośrodki wykorzystujące innowacyjną technologię oraz zatrudniające prawdziwych ekspertów od materiałoznawstwa, motoryzacji i oczywiście od odzysku surowców. Nie każdy bowiem wie, że obowiązkiem stacji demontażu pojazdów jest nie tylko złomowanie przekazanych aut, motocykli, maszyn rolnych oraz ciężarówek, ale także recykling sprawnych części oraz cennych surowców np. stali, złomu grubego czy metali kolorowych.

Jeśli chodzi o wybór stacji demontażu pojazdów, najlepiej stawiać na firmy, które przyjmują auta do złomowania niemalże „od ręki”. Warto by auto-kasacje gwarantowały również odbiór samochodów specjalistycznym transportem. W Warszawie i okolicach taką opcję proponuje stacja demontażu pojazdów TEDIPOL. Zatrudnieni w niej specjaliści pomagają również klientom szybko przejść przez wszystkie powinności administracyjne.

Dokumenty potrzebne przy auto kasacji

Przed wizytą w auto-kasacji lub przed zamówieniem transportu wraku do wybranej stacji demontażowej należy przygotować komplet dokumentów. By zezłomować pojazd trzeba okazać:

  • dowód osobisty,

  • dowód rejestracyjny,

  • kartę pojazdu o ile została ona wydana,

  • tablice rejestracyjne,

  • wpis do ewidencji działalności gospodarczej, jeśli właścicielem pojazdu jest firma,

  • pełnomocnictwo od właściciela lub współwłaściciela, jeśli osoba, która oddaje pojazd, nie jest właścicielem lub współwłaścicielem,

  • dokument potwierdzający ważność polisy OC.

Po przejściu całej krótkiej i prostej procedury administracyjnej w stacji demontażowej wraz z ważeniem auta oraz uzyskaniem za niego odpowiedniej opłaty klientowi wydawane jest zawsze poświadczenie zezłomowania pojazdu. Firma zajmująca się auto-kasacją wydaje też dokument potwierdzający unieważnienie karty pojazdu, tablic rejestracyjnych oraz dowodu rejestracyjnego.

Wyrejestrowanie pojazdu po złomowaniu

Wedle obowiązujących przepisów, właściciel pojazdu zezłomowanego ma 30 dni na jego wyrejestrowanie w miejscowym Wydziale Komunikacyjnym pod rygorem grzywny.  Rekomendowane jest zatem to, by stawić się w urzędzie od razu po kasacji. Jak prawidłowo przejść formalność związane z wyrejestrowaniem samochodu? Przede wszystkim należy przedłożyć w Wydziale Komunikacyjnym następujące dokumenty:

  • wniosek o wyrejestrowanie pojazdu,

  • potwierdzenie posiadania polisy OC,

  • dokument tożsamości,

  • dowód rejestracyjny,

  • kartę pojazdu (jeśli była wydana),

  • tablice rejestracyjne,

  • zaświadczenia o złomowaniu,

  • dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Wystąpienie o zwrot należnej składki OC/AC

Ostatnią powinnością, o której zapomina po złomowaniu wielu kierowców, jest zwrócenie się do ubezpieczyciela o zwrot nadpłaconej składki OC/AC. Pieniądze z tego tytułu przysługują niezależnie od tego, na jaką sumę opiewała polisa i kiedy wedle umowy powinna ona przestać obowiązywać. Złomowanie i wyrejestrowanie samochodu automatycznie unieważnia bowiem ubezpieczenie OC i AC, ale to w gestii ubezpieczonego leży zwrócenie się z prośbą o zwrot pieniędzy. Ubezpieczyciel musi zaś wypełnić taką powinność w ciągu 14 dni od zgłoszenia.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas