Jak zadbać o układ hamulcowy swojego samochodu?
MotoryzacjaJak sprawdzić stan hamulców?
Samodzielne sprawdzanie stanu hamulców nie jest trudne, lecz dla osób niezwiązanych z motoryzacją może wydawać się czarną magią. Jeśli nigdy wcześniej nie miałeś okazji skontrolować układu hamulcowego, lepiej pozostaw to specjalistom. Pamiętaj, że trudno nauczyć się wszystkiego przy pomocy filmików zamieszczanych w Internecie lub książek motoryzacyjnych. Fachowa diagnostyka wymaga przede wszystkim dobrego nauczyciela i doświadczenia. Specjalistów w zakresie diagnozowania i naprawy układu hamulcowego znajdziesz między innymi w firmie Watzlaw-Tour. Nie kombinuj na własną rękę, gdyż możesz popełnić wiele błędów, a nawet poważnie uszkodzić układ.
Co powinno zaniepokoić Cię podczas jazdy?
I choć profesjonalną diagnostykę lepiej zostawić mechanikowi, właściciel pojazdu również ma ręce pełne roboty, jeśli chodzi o kontrolowanie układu hamulcowego. Bardzo ważnym elementem diagnostyki jest kontrola układu hamulcowego podczas jazdy. Objawy awarii są różne i mogą zależeć od wielu czynników. Najczęstsze sygnały, które mogą świadczyć o usterce układu hamulcowego to:
- wyświetlenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej,
- wydłużenie drogi hamowania mimo dobrych warunków atmosferycznych,
- metaliczny odgłos podczas hamowania,
- dym lub „ściąganie” podczas hamowania,
- ślady cieczy w okolicy kół i częsta konieczność uzupełniania płynu hamulcowego,
- wibracje i podskoki auta podczas hamowania.
Bagatelizowanie tego typu objawów może doprowadzić nie tylko do zepsucia się pojazdu, ale również groźnego wypadku. Sprawne hamowanie jest bardzo ważne i pozwala na uniknięcie wielu niebezpieczeństw!
Jak dbać o hamulec ręczny?
Hamulec ręczny nie tylko pozwala zaparkować auto na wzniesieniu, ale przydaje się również w czasie hamowania awaryjnego, kiedy zasadnicze hamulce zwiodą. Żeby hamulec ręczny pozostawał sprawny, powinieneś pamiętać o jego regularnym używaniu. Jednym z częstych błędów jest ruszanie na hamulcu ręcznym, które może doprowadzić do jego zniszczenia. Zawsze zaciągaj ręczny do końca, a przed ruszeniem opuść go do ostatniego ząbka. Nawet lekko zaciągnięty hamulec może sprawić, że zużyją się okładziny cierne.