Artykuł sponsorowany Jak wyczyścić filtr DPF?

Jak wyczyścić filtr DPF?

Dążenie do obniżenia emisji szkodliwych składników spalin opuszczających układy wydechowe samochodów skłoniło producentów pojazdów do montowania w nich systemów, które pozwalają na usuwanie większej ilości zanieczyszczeń także za sprawą ich dopalania, a przez to rozkładu na mniej groźne dla środowiska substancje. Rozwiązaniem, które jest dziś używane powszechnie, są filtry DPF, które jednak z czasem mogą stać się przyczyną różnych problemów.

Czym są filtry DPF i jak działają?

Filtry cząstek stałych są urządzeniami, które pozwalają na pozbycie się niebezpiecznych cząstek zawartych w gazach spalinowych przez dopalenie ich w bardzo wysokiej temperaturze. W większości silników wysokoprężnych korzysta się w tym celu z filtrów DPF (Diesel Particulate Filter), będących tzw. filtrami suchymi, a w samochodach produkcji francuskiej z filtrów FAP (Le Filtre à Particules), czyli tzw. mokrych. W jednostkach z zapłonem iskrowym powszechnie stosowane są natomiast filtry GPF (Gasoline Particulate Filter). Zasada działania wszystkich tych odmian filtrów cząstek stałych jest podobna. Groźne składniki są dopalane w porowatych kanalikach wykonanych z węglika krzemu, który został pokryty warstwą tlenku glinu i ceru, a także cząstkami platyny. Dzięki swym właściwościom doprowadzają one do rozkładu termicznego spalin. Mankamentem jest jednak to, że działając w nie zawsze optymalnych warunkach, mogą one dość szybko ulegać zatkaniu, co prowadzi do spadku mocy silnika, powoduje aktywowanie trybu awaryjnego jednostki napędowej, a także podnosi zużycie paliwa. Przyczyną jest tu z reguły jazda na krótkich odcinkach, która nie pozwala na właściwe rozgrzanie układu.

Sposoby czyszczenia filtrów cząstek stałych

Problemy z drożnością filtrów cząstek stałych sprawiają, że konieczne staje się ich profesjonalne czyszczenie, wykonywane m.in. przez firmę BENO. W zależności od typu urządzenia można zastosować wymuszane wypalanie (filtry DPF) lub chemikalia rozkładające tworzący się osad (FAP). Pozostałości są następnie usuwane ciśnieniowo przy wykorzystaniu specjalnie przystosowanego do tego celu urządzenia. Czyszczenie filtra cząstek stałych jest o wiele tańsze niż zakup nowego, a uzyskane rezultaty znacznie przedłużają jego żywotność, redukując koszty związane z eksploatacją auta.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas