Materiał Partnera Jak serwisować klimatyzację w aucie?

Jak serwisować klimatyzację w aucie?

Dbając o samochód oprócz napraw mechanicznych trzeba wykonywać również regularny serwis klimatyzacji. Szczególnie jeśli zbliżają się wielkie upały. Wiele serwisów samochodowych traktuje ten element po macoszemu. Dlatego postanowiliśmy przeanalizować jak powinien wyglądać profesjonalny serwis klimatyzacji. Jakie elementy układu należy sprawdzić, aby zweryfikować jego ogólny stan.

Prawidłowa diagnostyka

Nieodzownym elementem serwisu układu klimatyzacji jest komputerowa diagnostyka. Przede wszystkim chodzi o odczytanie wskazań sterownika, który zarządza pracą całego układu. Rejestruje on na bieżąco ciśnienie w obwodach oraz temperaturę. Co istotne wszelkie odstępstwa od normy są zapisywane w pamięci sterownika. Celem działania diagnosty jest odczytanie tych błędów i zweryfikowanie, które elementy układu nie funkcjonują poprawnie. Bardzo często odczucia właściciela pojazdu odnośnie pracy klimatyzacji są subiektywne. Dlatego należy sprawdzić ich słuszność.

Ważnym punktem diagnostyki jest pomiar temperatury (najniższej i najwyższej). Sprawdzany jest także czas potrzebny do osiągnięcia minimum i maksimum. Wyniki pomiaru są zestawiane z danymi producenta. Na tej podstawie łatwo zdiagnozować ewentualne nieprawidłowości.


Nabijanie klimatyzacji

Niemal wszyscy kojarzą serwis klimatyzacji z jej nabijaniem. Chodzi oczywiście o uzupełnienie czynnika, którego ubytek w ciągu roku może wynosić 10%. Zużyciu podlega także tzw. środek smarujący, który krąży w układzie razem z czynnikiem. Podczas serwisu diagnosta podpina specjalną maszynę, która sprawdza szczelność całego układu, opróżnia go i napełnia nowym czynnikiem.

Kolejnym ważnym etapem serwisu klimatyzacji jest odgrzybianie układu. Podczas pracy układu gromadzą się w nim grzyby i bakterie, które należy regularnie usuwać. Dlatego do kratki wentylacyjnej oraz w miejsce filtra kabinowego wstrzykuje się specjalny środek grzybobójczy. Następnie należy uruchomić klimatyzację, aby środek rozprzestrzenił się w obrębie całego układu.

W trakcie serwisu klimatyzacji należy także wymienić filtr kabinowy, który odpowiada za jakość powietrza którym oddychamy w pojeździe.. Zakładając filtr węglowy unikniemy efektu zaparowanych szyb. Jego ogromną zaletą jest również zdolność do wyłapywania przykrych zapachów.

Co 2 lata należy także wymienić filtr osuszacz. Jego zadaniem jest pochłanianie wilgoci i ochrona całego układu przed korozją. Obowiązkową wymianę filtra przeprowadza się także w samochodach powypadkowych.

Planując serwis klimatyzacji warto wybrać warsztat posiadający odpowiedni sprzęt oraz doświadczonych pracowników. Takim miejscem jest z pewnością JP Auto Serwis. Korzystając z jego usług zyskacie pewność, że serwis klimatyzacji zostanie przeprowadzony zgodnie ze sztuką, z uwzględnieniem wszystkich punktów weryfikacji.

Opracowanie:

JP Auto Serwis Jacek Pawłowski

Gdańsk , Łódzka 26

Podziel się