Artykuł sponsorowany Jak prawidłowo czytać etykiety na oponach?

Jak prawidłowo czytać etykiety na oponach?

Wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej podlegają obowiązkowemu etykietowaniu. Znajdziemy na nich konkretne informacje na temat warunków środowiska i bezpieczeństwa. Uwzględniane są trzy następujące kryteria: oszczędność paliwa, hamowanie na mokrej nawierzchni i poziom hałasu. Dzięki właściwej interpretacji oznaczeń możemy wybrać odpowiednie opony.

Opór toczenia i oszczędność paliwa

Opony obracają się podczas jazdy w dół, wyginają się podczas zakrętu i odbijają od powierzchni drogi. To prowadzi do utraty energii. Ilość utraconej energii jest powiązana z oporem toczenia opony. Modele o niskim oporze toczenia się są najbardziej energooszczędne. To oznacza, że do jazdy samochodem wymagana jest mniejsza moc. Andrzej Larysz Mobilny Serwis Opon podkreśla, że wtedy następuje mniejsze zużycie paliwa. Opony mogą w 20-30% wpłynąć na zużycie paliwa. Warto więc wybrać takie, które będą energooszczędne. Wtedy zapłacimy mniej za paliwo. Etykiety opon zawierają łatwe do zrozumienia piktogramy. Dostarczają istotnych informacji.

Przyczepność na mokrej drodze

Niezwykle istotne dla bezpiecznej jazdy jest stabilna przyczepność na mokrej nawierzchni. Ocena przyczepności na mokrej nawierzchni wskazuje, jak dobrze opona będzie się sprawdzać w wilgotnych warunkach. Wydajność jest ocenianą między klasą A i klasą G (chociaż D i G nie są obecnie stosowane). Ogólnie rzecz biorąc, uwzględniona jest prędkość 80 km/h. Opona klasy A zatrzyma się w takich warunkach po 28 metrach. Dla porównania opona klasy F potrzebuje 46,5 metra, aby się zatrzymać. Daje to sporą różnicę, aż 18,5 m. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, warto wybrać opony wyższej klasy.

Efektywność paliwowa

W zależności od oporu toczenia opony, jej efektywność paliwowa będzie się mieścić w przedziale od klasy A (najlepsza oszczędność paliwa) do klasy G (najmniejsza oszczędność paliwa). Między poszczególnymi klasami zużycie paliwa wzrasta o około 0,1 l na każde 100 km jazdy.

Poziom hałasu

Poziom hałasu uwzględnia zewnętrzny hałas toczenia wytwarzany przez oponę. Mierzony jest w decybelach. Liczba zamalowanych fal dźwiękowych znajdujących się na etykiecie odpowiada poziomowi hałasu opon. Jedna zamalowana fala oznacza, że opona najmniejszy poziom hałasu, sięgający 67-71 dB. Z kolei najwyższy poziom hałasu reprezentują trzy zamalowane fale. Wtedy opony tworzą hałas na poziomie 72-76 dB.

Wybór energooszczędnych opon obniży wydatki za paliwo. Na przykład przejście z klasy G na klasę A zmniejszy zużycie paliwa o 9%. Oczywiście lepsze opony są droższe. Jednak warto wziąć pod uwagę dłuższą perspektywę i wtedy podjąć ostateczną decyzję. Dlatego zastanówmy się chwilę, zanim kupimy nowe opony.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas