Artykuł sponsorowany Jak działa klimatyzacja w pojazdach?

Jak działa klimatyzacja w pojazdach?

Klimatyzacja to obecnie standard w nowych samochodach, trudno wyobrazić sobie podróżowanie bez niej w czasie upalnego lata i mroźnej zimy – szczególnie na długich trasach. Niewiele osób jednak zastanawia się nad tym, jak ona właściwie działa. Warto poznać zasady funkcjonowania tej instalacji, by zwiększyć nasz komfort korzystania i poziom bezpieczeństwa.

Budowa klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa w niewielkim stopniu różni się od klimatyzatorów, umieszczanych w budynkach. Jest to układ zamknięty, dzielący się na dwie części: wysokiego ciśnienia i niskiego ciśnienia. Wewnątrz układu krąży czynnik chłodzący, którego zadaniem jest odbieranie ciepła z powietrza wpadającego do kabiny pojazdu przez wentylację. Aby jednak mogło do tego dojść, czynnik musi przebyć drogę przez cały układ, przechodząc przez wchodzące w jego skład elementy. Po kolei są to:

  1. Kompresor – jego zadanie to sprężanie czynnika, który trafia do niego w formie gazu. W wyniku wzrostu ciśnienia temperatura czynnika również rośnie
  2. Chłodnica – nazywana również skraplaczem. Jest to wentylator montowany z przodu samochodu. Pod wpływem strumienia powietrza czynnik zostaje schłodzony i skroplony, a zatem zamienia się w ciecz.
  3. Osuszacz – jest to filtr, którego zadaniem jest wychwycenie zanieczyszczeń, cząstek powietrza oraz pary wodnej i oddzielenie ich od czynnika
  4. Zawór rozprężający – jego zadaniem jest obniżenie ciśnienia cieczy. W wyniku tej reakcji gwałtownie zmniejsza się również temperatura czynnika
  5. Parownik – montowany jest w kanale wentylacyjnym. Przepływające przez niego powietrze w kontakcie z zimnym czynnikiem traci swoją energię cieplną i – już schłodzone – trafia do kabiny samochodu.

Na koniec schłodzony czynnik trafia z powrotem do zaworu rozprężającego, a stamtąd – w formie gazu – do kompresora. Cały proces zaczyna się od początku.

Problemy z klimatyzacją

Istnieje kilka czynników, które mogą mieć wpływ na nieprawidłowe działania klimatyzacji. Jeśli objawem jest brak chłodzenia, najbardziej prawdopodobną przyczyną jest zbyt mała ilość czynnika chłodzącego, który może znikać z układu w sposób naturalny lub w wyniku nieszczelności i uszkodzenia poszczególnych elementów (najbardziej na uszkodzenia narażona jest chłodnica, umieszczona z przodu pojazdu i wystawiona na kontakt z ciałami obcymi, np. pyłem, drobinkami metalu i asfaltu). Innym objawem może być zaparowanie szyb lub zapach stęchlizny unoszący się w kabinie. Przyczyną jest zanieczyszczenie osuszacza. Najgroźniejsze dla naszego zdrowia jest jednak zanieczyszczenie parownika przez grzyby i pleśń – wilgotne środowisko stwarza idealne warunki rozwoju dla tych drobnoustrojów, które stanowią poważne zagrożenie, szczególnie dla alergików i astmatyków. Dlatego ważne jest regularne dokonywanie przeglądów instalacji i wymiana uszkodzonych elementów na sprawne. Najlepiej wybierać komponenty pochodzące ze sprawdzonych źródeł – na przykład przewody do klimatyzacji znajdziemy w ofercie firmy Mirex.  

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas