Artykuł sponsorowany Historia turbodoładowania

Historia turbodoładowania

Turbodoładowanie, czyli turbosprężarka, posiada historię niemal tak długą, jak silnik spalinowy. Jego początki datuje się bowiem na 1885 rok, kiedy Gottlieb Daimler próbował zredukować zużycie paliwa poprzez sprężenie powietrza doprowadzanego do silnika. Od tego czasu minęło wiele lat, które przyniosły nie tylko zmiany w sposobie myślenia o turbodoładowaniu, ale upowszechniły wynalazek powstały z myślą o lotnictwie do świata motoryzacji.

Turbodoładowanie - korzenie w lotnictwie

Rok po eksperymentach Daimlera niemiecki konstruktor Rudolf Diesel opracował swój model wysokoprężnego silnika, który powstał w 1987 roku w augsburskich zakładach MAN AG.

Na pierwszą turbosprężarkę napędzaną spalinami przyszło nam jeszcze poczekać – w 1905 roku szwajcarski inżynier Alfred Buchi już w 1905 roku wynalazł turbosprężarkę napędzaną gazami spalinowymi. Ówczesne silniki spalinowe wykorzystywały jedynie  25% swoich możliwości. Buchi próbował zmienić ten stan rzeczy i wykorzystać turbosprężarkę w celu polepszenia tych niezbyt oszałamiających wyników.

W 1911 roku pierwszy raz wykorzystano sprężarkę w silniku lotniczym. Efekt był więcej niż zadowalający - moc silnika wzrosła z początkowych 18.6kW (26hp) do 50kW (70hp), czyli prawie trzykrotnie w stosunku do pierwotnie wykorzystywanej mocy silnika.

Ważnym nazwiskiem w historii turbosprężarki, jednak wciąż niezwiązanym z motoryzacją, jest  Stanford Alex Moss, który w 1918 roku zbudował turbosprężarkę do 12-cylindrowego silnika w samolocie Liberty.

Na pierwszą turbosprężarkę w świecie motoryzacji należało poczekać aż do 1938 roku – wtedy szwajcarska firma Saurer zaczęła produkcję pojazdów dostawczych zaopatrzonych w turbodiesel - silnik diesela z turbosprężarką.

Początki turbodoładowania w samochodach osobowych

Lata 60. przyniosły zastosowanie turbodoładowania w samochodach osobowych. Stało się tak za sprawą firmy General Motors, która w 1962 roku wypuściła na rynek dwa modele samochodów osobowych, zaopatrzonych w silniki z turbosprężarkami - Chevrolet Corvair Monza oraz Oldsmobile Jetfire. Niestety, przez szereg mankamentów, takich jak przedwczesny zapłon, rozwiązanie nie przyjęło się zbyt dobrze.

W 1977 roku podobny los spotkał BMW, które wypuściło na rynek model BMW 2002 Turbo, lecz w tym samym czasie rozpoczął się kryzys paliwowy. W rezultacie z linii produkcyjnej zjechało jedynie 1670 modeli tego auta. Koniec lat 70. to jednak czas rozkwitu turbodoładowania w samochodach osobowych -  po to rozwiązanie sięgały takie marki, jak Mercedes czy Volkswagen.

Pełen serwis turbosprężarek

W dzisiejszych czasach turbosprężarka to urządzenie nie tylko zwiększające możliwości silnika, ale też wymóg – nie opracowano do dnia dzisiejszego doskonalszego rozwiązania, nie tylko w kwestii turbodoładowania, ale też kontrolowania i ograniczenia emisji spalin. Istnieje również ogromne zaplecze serwisowe turbosprężarek – takie zakłady jak PPH Turbo z Oleśnicy oferują sprzedaż oraz pełen serwis turbosprężarek każdego rodzaju.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas