Materiał Partnera Eksploatacja samochodu – o czym należy pamiętać każdego roku?

Eksploatacja samochodu – o czym należy pamiętać każdego roku?

Z samochodem do mechanika kierowcy powinni udawać się nie tylko w celu usunięcia znacznych uszkodzeń. Ważny jest także bieżący serwis, któremu podlega wiele podzespołów oraz systemów. Ich coroczne sprawdzenie, regeneracja czy wymiana pozwalają zachować auto w najwyższym stanie technicznym. O czym zatem należy pamiętać przy eksploatacji samochodu między jednym badaniem diagnostycznym a drugim?

Wymiana olejów i filtrów

Wymiana olejów i filtrów powinna odbywać się mniej więcej raz na rok. Wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy, modelu i rodzaju auta, a także od klasy filtrów i olejów. Przyjęło się jednak, że należy je wymieniać po 17-20 tysiącach przejechanych kilometrach. Europejski kierowca średnio pokonuje taki dystans właśnie w ciągu 12 miesięcy.

W przypadku filtrów kabinowych, filtrów oleju, filtrów paliwa oraz filtrów powietrza pamiętać warto o jednej żelaznej zasadzie. Mówi ona o tym, aby wybierać podzespoły sprawdzonych firm. Nie warto zatem na nich oszczędzać. Jeśli chodzi o olej silnikowy, wybierać należy ten, który dodatkowo zwalczy wilgoć w silniku i poradzi sobie z zabrudzeniami powstającymi podczas spalania.

Szeroko pojęta wulkanizacja

U wulkanizatora kierowca powinien pojawiać się nawet trzy raz w roku. Ważne jest wymienianie klocków hamulcowych, ogumienia, a także zapomnieć nie można o ustawieniu geometrii kół. W przypadku agresywnego stylu jazdy i dużej ilości pokonywanych kilometrów w ciągu roku kierowca powinien zweryfikować czy istotne nie będzie wymienienie płynu hamulcowego oraz tarcz. Zwracać należy również uwagę na poziom bieżnika opon. Jeśli zejdzie on poniżej 1,6 mm trzeba bezzwłocznie zainwestować w nowe ogumienie.

Naprawy bieżące warto powierzać zaś doświadczonym i szeroko wyspecjalizowanym warsztatom samochodowym. Przykładem jest AUTO MOTO SERWIS, który zajmuje się m.in. diagnostyką samochodową w ramach prowadzenia Stacji Kontroli Pojazdów.

Obsługa klimatyzacji

Kolejny serwis eksploatacyjny wykonywany przynajmniej raz do roku dotyczy płynu do spryskiwacza oraz klimatyzacji. W przypadku płynu należy pamiętać o stałym monitorowaniu jego poziomu. Wystarczy otworzyć maskę samochodu i zerknąć na niemalże przezroczysty pojemnik. Płyn musi zawsze się  w nim znajdować.

Z klimatyzacją jest znacznie ciężej. Wymaga ona w zależności od poziomu eksploatowania montażu nowych filtrów lub profesjonalnej dezynfekcji. Przeprowadzana jest ona dzisiaj m.in. dzięki ozonowaniu, które jest szybkie, tanie i skuteczne – eliminuje niemalże 100% mikroorganizmów niebezpiecznych dla dróg oddechowych człowieka. Serwisant ma obowiązek również dokładnie zweryfikować szczelność klimatyzacji i jej wydajność. 

Opracowanie:

Podziel się