
Eksperci z firmy Andrzej Palicki Pomoc drogowa odpowiadają na pytania w zakresie powypadkowej naprawy samochodów
MotoryzacjaCzy wynajem lawety jest drogi? Czy dobry blacharz samochodowy naprawi każde uszkodzenie? W jakim przypadku kasacja jest konieczna i jak przebiega cały proces? Podobne pytania zadaje sobie wiele osób. Odpowiedzi na te najbardziej nurtujące udzielają eksperci z firmy Andrzej Palicki Pomoc drogowa w Barlinku, świadczącej usługi w zakresie powypadkowych napraw blacharskich i lakierniczych, a także pomocy drogowej 24 godziny.
Ile kosztuje laweta?
Wydawać by się mogło, że jeżeli uszkodzenia po zdarzeniu drogowym są niewielkie albo nawet zupełnie niewidoczne, nie ma potrzeby wzywania pomocy drogowej – zwłaszcza jeśli właściciel pojazdu wykupił jedynie obowiązkowe OC i w związku z tym za lawetę musiałby zapłacić z własnej kieszeni. Okazuje się jednak, że taki tok rozumowania nie jest do końca słuszny.
W bardzo dużym odsetku samochodów, które do nas trafiają, uszkodzenia są zlokalizowane w głębszych partiach i dlatego na pierwszy rzut oka ich nie widać. Jeżeli kierowca odjeżdża samodzielnie z miejsca zdarzenia, defekty te pogłębiają się, a często powodują dodatkowo powstawanie nowych. Zdecydowanie polecamy więc skorzystanie z lawety nawet w przypadku, kiedy uszkodzenia wydają się niewielkie.
– radzi specjalista z firmy Andrzej Palicki Pomoc drogowa, świadczącej między innymi usługi lakiernicze, a także blacharskie.
Wbrew pozorom wynajem lawety nie jest aż tak drogi. Chociaż nawet w przypadku, kiedy trasa ogranicza się do terenu jednej miejscowości, pobierana jest opłata wstępna, to stawka za kilometr nie jest wysoka i najczęściej okazuje się, że finalna cena plasuje się na dużo niższym poziomie niż koszt naprawy auta, którym właściciel we własnym zakresie przyjechałby do warsztatu.
– dodaje ekspert.
Jak przebiegają usługi blacharsko-lakiernicze?
Pierwszą czynnością w warsztacie samochodowym są oględziny uszkodzeń, na podstawie których szacuje się wstępny koszt napraw. W tym momencie właściciel pojazdu musi zdecydować, czy chce, aby wgniecenia zostały jedynie odgięte, a braki w karoserii uzupełnione specjalną szpachlówką samochodową, czy też wszystkie uszkodzone elementy mają zostać wymienione na nowe.
Wyklepanie jest opcją tańszą, jednak w przypadku późniejszej chęci sprzedaży pojazdu takie rozwiązanie znacznie obniża koszt auta. Wymiana zniszczonych części kosztuje więcej, aczkolwiek można tutaj pójść na pewien rodzaj kompromisu w postaci zakupu zamienników, zamiast elementów oryginalnych, markowych. Końcowy etap prac jest już taki sam w obydwu przypadkach i polega na pokryciu wymienionych lub naprawionych części karoserii powłoką lakierniczą, a następnie zamontowaniu ich w pojeździe.
– wyjaśnia ekspert z firmy Andrzej Palicki Pomoc drogowa, zajmującej się również kasacją samochodów w przypadku szkody całkowitej, mającej miejsce, kiedy uszkodzenia są tak rozległe, że przekraczają wartość pojazdu. Klient otrzymuje wówczas zaświadczenie o złomowaniu, które obok wypełnionego wniosku, dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz potwierdzenia uiszczenia odpowiedniej opłaty skarbowej jest niezbędne do wyrejestrowania auta w Wydziale Komunikacji. Dopiero w tym momencie dana osoba przestaje formalnie być właścicielem pojazdu, a tym samym konieczność regularnego opłacania obowiązkowej polisy OC przestaje obowiązywać.