Materiał Partnera Dodatkowe badania techniczne pojazdów

Dodatkowe badania techniczne pojazdów

Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów nie tylko oferują okresowe badania techniczne dla pojazdów do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. Podmioty te uprawnione są również to przeglądów rejestracyjnych maszyn rolnych czy specjalistycznych. Ważne są również różnego typu dodatkowe badania techniczne. W artykule przedstawiamy te najważniejsze.

Dodatkowe badania techniczne po przeglądzie okresowym 

Prawo ruchu drogowego jasno przewiduje sytuacje, w których pojazd posiadający ważny przegląd musi zostać sprawdzony powtórnie. Przede wszystkim kierowcy są kierowani na dodatkowe badania po wypadkach lub kolizjach drogowych, a także w sytuacjach, w których zachodzi podejrzenie, iż samochód nie spełnia określonych warunków technicznych. Pamiętać przy tym warto, że uprawnienie do powtórnego zlecenia badania mają starości, którzy informowani są o takiej konieczności między innymi przez policję. Organ kontroli ruchu drogowego również w razie uzasadnionego przypuszczenia, iż pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu, może skierować kierowcę do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Policja ma prawo zrobić to także wtedy, kiedy istnieje podejrzenie dotyczące braku spełniania przez pojazd wymagań ochrony środowiska. Co należy wtedy sprawdzić w OSKP?

Istotne jest badanie toksyczności spalin i poziomu hałasu. Specjaliści z okręgowych stacji kontroli pojazdu mogą podpowiedzieć, w jaki sposób zmodernizować układ wydechowy i silnik, by jazda była bardziej ekonomiczna i proekologiczna. Warto zatem korzystać z pomocy ekspertów OSKP DIAGROLMET, która działa w Wolsztynie Wielkopolskim.

Dodatkowe badania ze względu na zastosowanie pojazdu i jego stan

Dodatkowe badania techniczne muszą również przechodzić obligatoryjnie różnego rodzaju pojazdy transportu publicznego lub te, którymi świadczone są usługi transportowe komercyjne. Ważne jest to zatem w przypadku:

  • taksówek osobowych i bagażowych;
  • autobusów, które mogą poruszać się po drogach do prędkości 100 hm/h;
  • pojazdów wykorzystywanych przez szkoły jazdy.

Dodatkowe badania istotne są też w przypadku pojazdów, które mają być wykorzystywane, jako uprzywilejowane. Podobnie jest z ciężarówkami czy większymi ciągnikami siodłowymi przeznaczonymi do przewozu ładunków niebezpiecznych.

Oprócz tego wizytę w okręgowych stacjach kontroli pojazdów muszą złożyć właściciele pojazdów, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym. Tyczy się to też aut osobowych, dostawczych czy TIR-ów sprowadzonych z zagranicy i noszących ślady uszkodzeń, lub których stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zakres badań dodatkowych

Dodatkowe badania przeprowadzane są w różnym zakresie. W przypadku pojazdów transportowych czy też o niestandardowych konstrukcjach istotne jest przeprowadzenia tzw. badań specjalistycznych. Ich zakres jest zatem szerszy, iż w przypadku podstawowej analizy przeznaczonej dla aut do 3,5 t d.m.c.

Jeśli chodzi zaś o ponowne sprawdzenie mechanizmów i zespołów wtedy, kiedy OSKP uzna, iż pojazd wymaga serwisowania, po jego zakończeniu w wybranym zakładzie należy sprawdzić:

  • skuteczności i równomierności działania hamulców,
  • ustawienia i natężenia świateł drogowych i świateł mijania,
  • poprawność połączeń układu kierowniczego oraz jałowego ruchu koła kierownicy, luzów w zawieszeniu,
  • toksyczność spalin i poziom hałasu,
  • geometrię kół,
  • działanie amortyzatorów,
  • poprawność działania układów, które wcześniej uznano za uszkodzone.

Opracowanie:

Diagrolmet

Wolsztyn , Dworcowa 15F

Podziel się