Materiał Partnera
Czy warto usuwać filtr DPF?

Czy warto usuwać filtr DPF?

Silniki Diesla znanego są z tego, że emitują bardzo duże ilości zanieczyszczeń, takich jak sadza i popiół, które unosząc się w powietrzu stwarzają poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. W celu rozwiązania tego problemu od lat 80-tych w pojazdach z silnikiem Diesla powszechnie montuje się filtry DPF.

Czym jest filtr DPF?

Skrót DPF pochodzi od angielskiego terminu Diesel particulate filter – w tłumaczeniu filtr cząsteczek stałych. Mają one formę dużych pojemników, wewnątrz których znajdują się liczne, chropowate przegrody wykonane z metalu, materiałów ceramicznych lub – w przypadku filtrów jednorazowych – specjalnego papieru. Znajdujące się w spalinach cząstki sadzy i innych zanieczyszczeń osadzają się na powierzchni przegród i zostają zatrzymane wewnątrz filtra, a więc nie przedostają się do środowiska, gdzie mogłyby stanowić poważnie zagrożenie dla zdrowia ludzi. Skuteczność filtrów, w zależności od ich konstrukcji wynosi od 85 do 100%.

Regeneracja filtrów

Sprawność filtra DPF uzależniona jest od jego czystości – z czasem filtr zostaje zapchany zanieczyszczeniami, tym samym jego wydajność spada. Dlatego konieczna jest okresowa regeneracja filtrów. W zależności od rodzaju urządzenia proces ten wygląda inaczej. Filtry jednorazowe po zużyciu wymienia się na nowe. Bardziej zaawansowane filtry oczyszczają się same w sposób pasywny, a więc rozgrzewają się do temperatury, w której sadza ulega spaleniu i jest na bieżąco usuwana z filtra. Innym rozwiązaniem jest regeneracja aktywna, zachodząca przy okresowej zmianie trybu pracy silnika. Może ona polegać na zwiększonej emisji dwutlenku azotu, który przepływając przez filtr utlenia cząstki sadzy lub podgrzewaniu filtra dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra mieszanki, która spala sadzę. Niestety, regeneracja bierna ani pasywna nie jest w stanie usunąć wszystkich zanieczyszczeń – popiół nie ulega spaleniu i gromadzi się w filtrze, a zatem prędzej czy później konieczne jest usunięcie go w sposób mechaniczny w zakładach specjalizujących się w tego typu usługach – takim jak F.H.U Julita z Wrocławia.

Usunięcie filtra – alternatywa dla regeneracji?

Wielu kierowców, chcąc uniknąć konieczności okresowego oczyszczania filtra lub jego wymiany, decyduje się na permanentne usunięcie go z układu wydechowego. Czy takie rozwiązanie jest dobre? Z pewnością jest tańsze, gdyż nie musimy w przyszłości ponosić kosztów regeneracji. Należy mieć jednak świadomość tego, że zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach produkowanych silniki Diesla są bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia, zawierają blisko 40 substancji rakotwórczych – według Światowej Organizacji Zdrowia nieoczyszczone spaliny dieslowskie są tak samo szkodliwe, jak papierosy. Z tego też powodu usuwanie filtrów DPF jest procederem nielegalnym – w Polsce co prawda nie ma przepisów nakładających kary na kierowców, którzy się tego podejmują, jednak należy spodziewać się, że za przykładem zachodnich krajów Unii Europejskiej takie regulacje zostaną wkrótce wprowadzone. Osoby, które biorą pod uwagę jedynie aspekt finansowy powinny również pamiętać, że usuwanie elementów samochodu oznacza spadek jego wartości. Podsumowując – choć filtry DPF są trudne w utrzymaniu i przyczyniają się do zwiększonych kosztów eksploatacji auta, ich usuwanie nie jest dobrym pomysłem.

 

Podziel się