Materiał Partnera Common Rail – w jaki sposób zadbać o stan techniczny wtryskiwaczy?

Common Rail – w jaki sposób zadbać o stan techniczny wtryskiwaczy?

Technologię Common Rail, biorąc pod uwagę historię silników Diesla, uznaje się za krok milowy. Cechą wyróżniającą to rozwiązanie jest wysokość ciśnienia paliwa podawanego do komory spalania. W zależności od modelu silnika wynosi ono od 1350 do nawet 2500 barów. Wydajność zależy głównie od tego, w jaki sposób zostały skonstruowane wtryskiwacze, pełniące tutaj najistotniejszą funkcję. Jak zadbać o te komponenty i przed jakimi czynnikami je chronić?

Co wpływa na żywotność wtryskiwaczy?

Nowoczesne wtryskiwacze wytwarzane są z bardzo wytrzymałych stopów stali i pod względem konstrukcyjnym znacząco różnią się od rozwiązań, z jakimi można była spotkać się jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Nie zmienia to jednak faktu, że nie są niezniszczalne. Zagrożeń, które przyczyniają się do stopniowej utraty właściwości użytkowych, jest wiele. Kierowcy wyjątkową uwagę powinni poświęcić jakości tankowanego paliwa i korzystać z ofert jedynie najbardziej rozpoznawalnych stacji benzynowych. Paliwa pochodzące z nieznanych źródeł bardzo często są zanieczyszczone.

Oczywiście mowa tutaj o różnego rodzaju ciałach stałych, których wielkość nie pozwala na to, aby dostrzec je gołym okiem. Zaoszczędzenie kilkunastu groszy na litrze, szybko przyniesie rezultaty odwrotne do oczekiwanych. Wystarczy wyobrazić sobie jak ogromnego spustoszenia mogą dokonać opiłki metalu rozpędzone ciśnieniem 200 barów. Wiele zależy także od regularnej wymiany filtrów paliwa, których struktura pozwala zatrzymać większość zanieczyszczeń. Co jeszcze warto wiedzieć?

Czy stosować dodatki do paliwa?

Sporą popularnością ze strony kierowców, którym zależy na utrzymaniu swojej jednostki napędowej w jak najlepszym stanie technicznym, cieszą się specjalistyczne środki czyszczące, dodawane do paliwa. Idea tego rozwiązania jest jak najbardziej słuszna – pod jednym warunkiem. Niezwykle istotne są tutaj systematyczność oraz rozsądek. Jeżeli proces ten wykonuje się w sporych odstępach czasowych, a do baku od razu wlewa się całość zawartości butelki ze środkiem, to niestety może dojść do bardzo przykrej sytuacji, z którą nawet najwytrzymalsze wtryskiwacze sobie nie poradzą. Gdy zgromadzone zanieczyszczenia pod wpływem substancji czyszczącej oderwą się od ścianek układu paliwowego, cześć z nich nie zostanie odpowiednio przefiltrowana. Jeżeli trafią aż do rozpylacza, kierowcę czeka kosztowna wymiana.

Jeżeli silnik zacznie pracować wyraźnie głośniej, zwiększy się spalanie lub drgania wywołane jego pracą przeniosą się do kabiny, to znak, że stan techniczny wtryskiwaczy trzeba szybko zweryfikować. Najlepiej zrobić to w dobrym warsztacie takim jak Mechanika Pojazdowa, prowadzonym przez Mieczysława Kotłowskiego. Czas reakcji będzie miał kluczowe znaczenie, ponieważ awarie wtryskiwaczy zawsze mają charakter rozwojowy. Ewentualny zakup nowej części wiąże się z kosztami od kilkuset do kilku tysięcy złotych za sztukę.

Opracowanie:

Podziel się