Artykuł sponsorowany Co zrobić, gdy auto zepsuło się po gwarancji?

Co zrobić, gdy auto zepsuło się po gwarancji?

Kupując nowy samochód w salonie otrzymuje się gwarancję. Jej okres jest ustalany przez producenta. Podczas dokonywania zakupu, należy także zapoznać się z jej warunkami. Trzeba pamiętać, że gwarancja jest dobrowolna i nie trwa wiecznie. Kiedy minie okres gwarancji, a samochód ulegnie awarii, nie z winy użytkownika, warto upewnić się, czy jest możliwość odzyskania części kosztów naprawy.

Usterki krótko po gwarancji i wady produkcyjne

Jeżeli samochód ulega awarii w niedługim czasie po okresie gwarancji jest szansa, że producent pokryje część kosztów. Zazwyczaj chodzi o usterki, których naprawa może być kosztowna. Należy wtedy sprawdzić, czy awaria jest wywołana przez wadę produkcyjną. Producent w takim przypadku może pokryć część kosztów lub opłacić części i podzespoły potrzebne do naprawy. Opłata za robociznę leży wtedy po stronie klienta. Znacznie częściej jednak producent oferuje tylko 10-20% kosztów naprawy. Zależy to od sprzedawcy i statusu marki, a także warunków umowy gwarancyjnej. Klient zazwyczaj nie ma na to wpływu. Inaczej sytuacja wygląda, jeżeli doszło do zatajenia informacji, np. ukrycie wad materiałowych. Wtedy konsument może zgłosić sprawę do sądu.

Naprawa pogwarancyjna

Naprawie pogwarancyjnej podlegają nie tylko samochody, którym upłynął termin gwarancji, ale też auta uszkodzone z winy klienta, w trakcie trwania okresu gwarancji. Serwis świadczący takie usługi dokonuje diagnozy uszkodzeń i informuje klienta o kosztach ewentualnej naprawy. Najlepiej żeby była to diagnostyka komputerowa. Jeżeli koszt jest trudny do oszacowania, zakład wystawia fakturę, z dokładnym kosztorysem. Właściciel pojazdu decyduje, czy wyraża zgodę, czy rezygnuje z usługi. W przypadku rezygnacji jest obciążony tylko kosztami diagnozy. Jeżeli klient wyraża zgodę na rozpoczęcie naprawy serwis przystępuje do niej. Profesjonalne zakłady wykonują naprawy dokładnie i terminowo. Warto skorzystać z serwisów dedykowanych konkretnym markom pojazdów, np. Autoryzowana Stacja Obsługi Mazda i Kia. Wiele takich serwisów daje gwarancję po dokonaniu naprawy pogwarancyjnej. Często nagłe awarie wiążą się z uszkodzeniem większej liczby elementów. Wtedy naprawa może wyjść poza standardowy zakres usług. Usługi łączone najlepiej wykonywać w jednym serwisie. Warto, więc żeby oferował on jak największy zakres napraw, np.: naprawy silnika, serwis i naprawę klimatyzacji, naprawę zawieszenia i poszczególnych podzespołów.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas