Materiał Partnera Co warto wiedzieć o skupie katalizatorów?

Co warto wiedzieć o skupie katalizatorów?

Zużyty katalizator wyrzucony do kosza? - To pieniądze wyrzucone do kosza! Zużyte katalizatory są drogocennym towarem, za który w skupie możemy dostać nawet ponad tysiąc złotych. Zużyty katalizator kierowcom kojarzy się głównie z problemami z samochodem - spada moc pojazdu, zużycie paliwa zaczyna się zwiększać, a finalnie czeka nas wydatek na nowy podzespół. Jeśli podejdziemy do sprawy z głową, część pieniędzy ze zużytego katalizatora uda nam się odzyskać. W sieci znajdziemy wiele ogłoszeń firm, które zajmują się skupem podzespołów oraz ich przerobem. Co warto wiedzieć o skupach katalizatorów?

Wycena katalizatora

Kiedy przeglądamy witryny internetowe firm, które zajmują się skupem katalizatorów, na wybranych z nich możemy zobaczyć orientacyjny cennik. Z katalizatorów odzyskiwana jest przede wszystkim drogi metal, jakim jest platyna. W naturalnych warunkach do pozyskania kilograma tego materiału kopalnia musi wydobyć blisko 150 ton rudy. Sporo, prawda? Odzyskiwanie platyny z katalizatorów jest znacznie mniej wymagające: potrzebujemy jedynie kilku ton zużytych elementów, aby odzyskać kilogram platyny. Proces ten jest nie tylko mniej wymagający, ale też tańszy i mniej szkodliwy dla środowiska naturalnego. Z katalizatorów odzyskuje się także pallad i rod, które są jednak materiałami tańszymi. W orientacyjnych cennikach, które prezentują firmy zajmujące się recyklingiem, możemy znaleźć podział na marki i modele samochodów. Na faktyczną cenę katalizatora, który chcemy oddać do skupu, ma wpływ nie tylko ilość poszukiwanych metali, które znajdują się wewnątrz, ale także zużycie elementu. Drastycznie zużyty katalizator będzie niestety tańszy - mówi nam przedstawiciel skupu katalizatorów KATMET z Inowrocławia.

Jak wygląda odzysk platynowców z katalizatorów?

Wymagania ekologiczne rosną niezmiennie z roku na rok, co wymusza na producentach samochodów projektowanie i wdrażanie coraz bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Jednym z nich jest stosowanie katalizatorów, które neutralizują spaliny. Ograniczają emisję tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu do środowiska. Typowy katalizator jest zbudowany z jednego lub dwóch bloków tzw. wsadu. Wsad wykonany jest z ceramiki lub blachy Fe-Cr-Al - umieszczany jest w metalowej obudowie układu wydechowego naszego auta. Gęsta siatka otworów, która stanowi porowatą powierzchnię tych elementów, pokrywana jest cienką warstewką platynowców, czyli platyny, rodu i palladu. Stanowią one aktywatory procesów chemicznych, które neutralizują szkodliwe gazy. Pojedynczy katalizator zawiera jedynie kilka gramów platyny, które uwięzione są w kapilarnej strukturze. Odzysk metalu na całym świecie odbywa się na drodze dwóch technologii: pirometalurgicznej lub hydrometalurgicznej. Choć są to procesy skomplikowane i niewiele firm na świecie się nimi zajmuje, skup katalizatorów samochodowych jest opłacalny - także na środowiska. Zerkając na statystyki prezentowane przez polskich naukowców z Politechniki Śląskiej, którzy zajmowali się tematyką katalizatorów, w 2013 roku do produkcji tych elementów zużyto na świecie aż 37% wyprodukowanej platyny, a blisko 80% palladu i tyle samo rodu. Warto więc oddawać katalizatory do skupów - dla siebie i dla środowiska. 

Podziel się