Co warto wiedzieć na temat wymiany opon w samochodzie
MotoryzacjaOpony letnie i zimowe – zmień je póki czas. Czy warto kupić opony całoroczne?
Dlaczego należy zmieniać opony na zimowe? Zapytaliśmy o to eksperta z Toyota Centrum Wrocław :
Wraz z nadejściem jesieni i zimy zmieniają się warunki na drodze. Jezdnia staje się mokra, śliska, pokryta śniegiem, deszczem czy nawet lodem. Opony zimowe są specjalnie zaprojektowane do takich warunków. Odpowiedni rodzaj gumy jest elastyczny w niskich temperaturach i przy dużej wilgotności powietrza. Samochód z letnimi oponami jadący 80 km/h po mokrej drodze będzie miał drogę hamowania dłuższą aż o cztery metry od tego z zimowymi oponami. Z kolei na śniegu, przy ujemnej temperaturze, letnie opony wydłużą drogę hamowania aż o 30 metrów! I to przy prędkości tylko 50 km/h. Te 30 metrów może zadecydować o życiu naszym albo innych uczestników drogi.
Z kolei letnia pogoda charakteryzuje się wysokimi temperaturami, zmienną wilgotnością powietrza i dużym nasłonecznieniem. Może nas kusić, aby zachować zimowe opony, ale one z kolei nie poradzą sobie z takim klimatem. Jadąc 80 km/h z zimowymi oponami przy 20 stopniach Celsjusza wydłużamy drogę hamowania o cztery metry.
A co z oponami całorocznymi? Może to być niezły pomysł, jeśli jeździmy tylko po mieście, jednak ze względów bezpieczeństwa lepiej zainwestować w dwa komplety opon – letnie i zimowe. Nigdy nie wiemy, w jakich warunkach przyjdzie nam jeździć.
Na co należy zwrócić uwagę przy wymianie opon?
Wymianę opon w samochodzie dobrze jest powierzyć specjalistom. Jeśli jednak chcesz to zrobić sam, to potrzebujesz lewarka żaba zwanego „pieskiem”, szczotkę drucianą i dobry klucz. W celu zapewnienia równomiernego zużycia zmieniaj miejsce przymocowania opon w samochodzie. Najdalej co dwa sezony opony należy wyważyć, a nie da się tego zrobić samodzielnie. Z tego powodu warto czasem pojechać do specjalistycznego warsztatu.
Niestety czasem nie da się już użyć starych opon i trzeba zainwestować w nowe. Oznaką zużycia jest:
- dziura w oponie,
- uszkodzenie nienadające się do naprawy,
- zużyty bieżnik,
- wiek opony,
- nadmiernie zużycie bieżnika wynikające z problemów mechanicznych,
- źle dobrane opony do pojazdu.