Materiał Partnera
Co trzeba wiedzieć o układzie wtryskowym samochodu?

Co trzeba wiedzieć o układzie wtryskowym samochodu?

Wtryskowy układ zasilania silnika spalinowego odpowiada za sposób, w jaki paliwo zostanie dostarczone do silnika. To jeden z jego najważniejszych układów, bez którego zapłon byłby niemożliwy. Ma on wiele zadań, między innymi doprowadzenie paliwa do komór cylindra oraz dozowanie jego ilości. Każdy kierowca powinien znać zasady jego działania oraz jak utrzymać go w sprawności.

Zadania układu wtryskowego

Układ wtryskowy jest kluczowy dla funkcjonowania silnika spalinowego. Żaden silnik z zapłonem samoczynnym, a także wiele z zapłonem iskrowym nie mogłoby bez niego działać. Stąd tak wielka waga regularnej kontroli stanu technicznego pojazdu oraz szybka diagnostyka samochodowa, jeśli mamy podejrzenia, że coś działa niewłaściwie. Profesjonalne usługi w tym zakresie prowadzi Marek Diesel Serwis.

Podstawowym zadaniem układu wtryskowego jest doprowadzenie paliwa do komór spalania wszystkich cylindrów silnika. Kontroluje on momenty rozpoczęcia i zakończenia wtrysku paliwa. Dozuje on również ilość dostarczanego paliwa – i robi to z największą dokładnością, jaką można uzyskać. Układ wtryskowy zajmuje się również dostosowaniem kształtu chmury paliwa do kształtu komory spalania. Do jego zadań należy też rozpylanie paliwa, czego efektem powinno być uzyskanie kropel o średnicy około 10 mikrometrów.

Działanie układu wtryskowego

Praca wtryskowego układu zasilania silnika spalinowego opiera się nie tylko na jego właściwej budowie, ale również na uzyskaniu odpowiednio wysokiego ciśnienia paliwa. Wymaga to, by przewody między pompą wtryskową a wtryskiwaczami były sztywne i wytrzymałe. Alternatywą dla nich są pompowtryskiwacze.

Pompa wtryskowa odpowiedzialna jest za dostarczenie odmierzonej i określonej dawki paliwa w ściśle określonym momencie. Wyróżniamy pompy rzędowe oraz rotacyjne. Od lat dziewięćdziesiątych w pojazdach wykorzystywany jest system wtrysku common rail. Obecnie jest on powszechnie stosowany, wspiera on inne systemy wtryskowe i jako jedyny pozwala spełnić normy czystości spalin.

W systemie tym paliwo przetłoczone przez filtr dostarczone zostaje do pompy wysokiego ciśnienia, gdzie zostaje sprężone. Stamtąd trafia do kolektora, z którego odchodzą przewody prowadzące do wtryskiwaczy. Dzięki elektronicznej kontroli proces przebiega z większą dokładnością niż w przypadku tradycyjnych pomp wtryskowych.

Wadą układu common rail jest jego wysoka awaryjność – nawet już po 150 tys. kilometrów. Na szczęście coraz częściej możliwa jest regeneracja wtrysków, gdzie wcześniej jedyną możliwością była ich wymiana na nowe.

Opracowanie:

Podziel się