Artykuł sponsorowany Co to jest geometria zawieszenia?

Co to jest geometria zawieszenia?

Odpowiednio ustawiona geometria kół jest istotna ze względu na prawidłową eksploatację auta oraz bezpieczeństwo jazdy. Geometria decyduje o stabilności samochodu i jego kierowalności. Geometria samochodów osobowych jest kompromisem pomiędzy ustawieniem umożliwiającym spokojne poruszanie się po prostej i takim, które umożliwi żwawą jazdę po zakrętach.

Ustawienie geometrii a bezpieczeństwo jazdy

Pewnie większość kierowców zna pojęcie geometria kół, jednak niewielu zdaje sobie sprawę, co to tak naprawdę ono oznacza. Punktem wyjścia do zrozumienia tego terminu jest uświadomienie sobie, jak ustawione są koła w samochodzie. Najlepiej udać się do mechanika w celu odpowiedniego ustawienia geometrii kół.

Podstawowymi parametrami ustawienia kół w aucie są:

  • zbieżność kół,

  • kąt ich pochylenia,

  • kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy,

  • kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.

Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych w samochodzie. To od niego zależy precyzja prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego ważne jest prawidłowe, wykonane w specjalistycznym zakładzie mechanicznym,  ustawienie geometrii wszystkich kół w pojeździe.


Pojęcie zbieżności

Najprościej mówiąc, jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła skierowane są  na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.

Kąt pochylenia

Wystarczy popatrzeć na nasze auto od przodu. Przedłużenie kształtu kół będzie tworzyć ramiona bardzo wysokiego trójkąta równoramiennego. Kąt pomiędzy kołami może wahać się w granicach od +10 do -10 stopni. Jeśli koła są pochylone górną krawędzią ku środkowi auta, jest to tzw. negatyw. Jeżeli koła tworzą kształt litery V, mówimy wtedy o ustawieniu w pozytyw.

Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy

Patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła. W przypadku nowszych konstrukcji pojazdów mamy do czynienia ze sworzniami kulistymi zastępującymi sworznie zwrotnicy. Wówczas tworzona jest dla takiego pomiaru linia przebiegająca przez oś obrotu tych sworzni podczas skrętu.

Jak rozpoznać usterkę zawieszenia

Gdy z dolnej części samochodu zaczynają dobiegać dziwne odgłosy, lepiej nie odkładać naprawy na później. Nieusunięta usterka sprawia, że psują się kolejne elementy, co zwiększa koszt naprawy i powoduje zagrożenie bezpieczeństwa jazdy. Najbardziej narażone na uszkodzenie jest przednie zawieszenie, gdyż jest ono najmocniej obciążone. Najszybciej zużywają się zawieszenia o miękkiej charakterystyce, gdzie zakres ruchu kół jest znacznie większy.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas