Artykuł sponsorowany Co obejmują badania techniczne pojazdów?

Co obejmują badania techniczne pojazdów?

Właściciele pojazdów mają na swojej głowie wiele obowiązków. Jednym z nich jest regularne stawianie się na badaniach technicznych pojazdu. W trakcie badania technicznego sprawdzane są wszystkie elementy pojazdu, które mają większy lub mniejszy wpływ na poziom bezpieczeństwa. Co dokładnie jest sprawdzane na przeglądzie rejestracyjnym oraz jakie są skutki wykrycia niesprawności jakiegoś elementu pojazdu?

Sprawdzanie oświetlenia, ogumienia i korozji

Zazwyczaj przegląd techniczny pojazdu rozpoczyna się od sprawdzenia oświetlenia. Zwraca się uwagę na to, czy jest ono ustawione prawidłowo oraz sprawdza się sprawność wszystkich żarówek. Jeżeli któraś nie działa, należy wymienić ją na miejscu. Większy problem stanowią pęknięcia, odpryski lub mało przejrzysty klosz. Takie usterki dyskwalifikują dany pojazd.

Po sprawdzeniu oświetlenia przechodzi się do badania opon. Jeżeli opony są zniszczone lub bieżnik na nich będzie mniejszy niż 1,6 mm, wówczas zostaniemy poinformowani, abyśmy wymienili ogumienie. Negatywny wynik badania technicznego może być również spowodowany nadmierną korozją w elementach konstrukcyjnych pojazdu. Poza tym auto nie przejdzie przeglądu rejestracyjnego, gdy widoczne są pęknięcia na szybie.

Sprawdzanie układu hamulcowego i zawieszenia

Następnym etapem badania technicznego pojazdu jest sprawdzenie sprawności układu hamulcowego oraz zawieszenia. W celu weryfikacji sprawności hamulców, stacje kontroli pojazdów, jak np. Sylgas, wykorzystują stanowiska rolkowe. Przekroczenie 50% wskaźnika skuteczności hamulca roboczego oraz 25% hamulca postojowego oznaczać będzie, że pojazd przeszedł ten test. W trakcie sprawdzania układu hamulcowego ważne jest to, aby różnica siły hamowania na kołach znajdujących się na jednej osi nie przekraczała 30%.

W przypadku amortyzatorów, skuteczność ich tłumienia musi wynosić minimum 40%. Poza tym różnica między amortyzatorami znajdującymi się na jednej osi nie może przekroczyć 15%. Podczas kontroli elementów zawieszenia, sprawdza się także wszelkie luzy. Ich sprawdzenie ułatwia przeprowadzanie próby na tzw. szarpakach, które umożliwią wyłapanie nieprawidłowości w zawieszeniu i układzie kierowniczym.

W przypadku występowania luzów w maglownicy, przy sworzniach, mocowaniu wahaczy, przy końcówkach drążków kierowniczych oraz przy kolumnach resorujących, pojazd nie przejdzie badania technicznego. Taki sam skutek będzie, jeżeli zauważony zostanie wyciek płynu hamulcowego, oleju z amortyzatora, a także innych płynów eksploatacyjnych.

Elementy bezpieczeństwa oraz emisja spalin

Stacje kontroli pojazdów przyglądają się także bardzo dokładnie emisji szkodliwych substancji. Podczas badania analizuje się wydzielanie węglowodorów i dwutlenku węgla. Jeśli badanie wykaże przekroczenie dopuszczalnych norm lub praca wydechu jest zbyt głośna, wówczas pojazd nie przejdzie badania technicznego.

Ważną częścią przeglądu technicznego jest również sprawdzanie bezpieczeństwa. W tym celu kontroluje się pasy bezpieczeństwa oraz aktywne systemy takie, jak poduszki powietrzne i napinacze pasów. Poza tym sprawdza się także wycieraczki na przedniej szybie i działanie klaksonu.

Badania techniczne pojazdów w ostatnim czasie dość mocno się zaostrzyły, w związku z czym pojazd przechodzący przez to badanie musi niemal w pełnej sprawności. Takie działania mają także pozytywną stronę, ponieważ coraz większa liczba pojazdów poruszających się po drogach jest w lepszym stanie technicznym.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas