Artykuł sponsorowany Co każdy kierowca powinien wiedzieć o zbieżności kół?

Co każdy kierowca powinien wiedzieć o zbieżności kół?

Nie da się ukryć, że zbieżność kół wpływa na jazdę samochodem. Jednak nie wszyscy wiedzą, w jaki sposób. Prawidłowe ustawienie geometrii pojazdu zmniejszy zużycie nie tylko opon, lecz także elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Czym jest zbieżność kół i co każdy kierowca powinien o niej wiedzieć? Na te oraz inne pytania udzielimy odpowiedzi w poniższym artykule. Miłej lektury!

Zbieżność kół - czym jest?

Tak jak już wspomnieliśmy, zbieżność kół to niezwykle istotny parametr, który ma wpływ na zachowanie pojazdu w wielu sytuacjach. Najprościej rzecz ujmując, jest to wartość określająca położenie kół przednich bądź tylnych względem siebie. Jest to zatem kąt pomiędzy torami obu kół tej samej osi. Zawiera się on w przedziale +3 do -3 stopni. W pierwszym przypadku (dodatnim) mówi się, że koła są zbieżne, w ujemnym natomiast - rozbieżne. Z kolei o jej braku mówimy, gdy punkty znajdujące się maksymalnie z przodu obręczy kół, są bliżej siebie niż te znajdujące się z tyłu. Zbieżność ustawiana jest osobno dla kół przednich oraz tylnych.

Na co wpływa zbieżność kół?

Zbieżność kół ma wpływ na stabilność pojazdu na drodze. Nieodpowiednio ustawiona pogorszy bezpieczeństwo oraz wymusi konieczność ciągłego korygowania toru jazdy. Zwiększone zostanie także ryzyko wpadnięcia w poślizg. W jaki sposób objawia się jeszcze niewłaściwie ustawiona zbieżność? Najczęściej spotkać możemy takie oznaki jak:

  • piski opon podczas manewrowania na zakrętach,
  • większe zużycie bieżnika po wewnętrznej stronie,
  • pojazd łatwiej wchodzi w zakręty lewe niż prawe lub odwrotnie.

Jak zatem rozpoznać właściwą zbieżność kół pojazdu? Dobrze ustawione koła przednie będą wykazywać tendencję do prostowania toru jazdy auta. Co więcej, pożądaną reakcją będzie również utrzymywanie prostego toru nawet w trakcie puszczenia kierownicy.

Regularne kontrole

Regularne sprawdzanie całej geometrii kół (zbieżności, kąta pochylenia koła, kąta wyprzedzenia osi obrotu zwrotnicy) to absolutna podstawa. Każdego dnia zawieszenie auta narażone jest na działanie dużych sił. A miejscem, w którym możemy skontrolować pracę poszczególnych zespołów samochodu, jest oczywiście stacja kontroli pojazdów, np. TestCar z Lublina. Zaleca się, aby sprawdzać geometrię kół przynajmniej raz w roku. Taka ocena jest szczególnie istotna, gdy nabywamy nowe opony i nie chcemy od samego początku użytkować ich w nieprawidłowy sposób.

Sprawność techniczna naszego pojazdu to nie tylko uniknięcie niespodziewanych usterek i awarii, ale także redukcja kosztów jego użytkowania i co najważniejsze - bezpieczeństwo na drodze.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas