Materiał Partnera
Budowa manualnej skrzyni biegów

Budowa manualnej skrzyni biegów

Skrzynia biegów jest elementem koniecznym do właściwej pracy każdego samochodu. Dzięki niej pojazd może być poprawnie oraz bezpiecznie eksploatowany, a jego silnik pracuje z optymalnymi parametrami. Rozwijająca się od wielu lat branża motoryzacyjna zaowocowała wieloma rodzajami skrzyń biegów o różnej konstrukcji, ale realizujących zasadniczo to samo zadanie. Najpopularniejsza w Europie jest manualna skrzynia biegów.

Elementy manualnej skrzyni biegów

Manualna skrzynia biegów nazywana jest także mechaniczną. Jej budowa opiera się na zespole kół zębatych osadzonych na wałkach. W jej wnętrzu znajdziemy także mechanizm pozwalający na przesuwanie owych kół. Dzięki niemu możliwe jest połączenie określonej pary trybów, a tym samym przełożenie – zmiana biegu. Aby przebiegała ona w sposób płynny i nie powodowała nadmiernego zużycia komponentów, skrzynia wyposażona jest także w regulatory i przesuwki. Ich zadaniem jest wyrównanie prędkości obrotowych zazębianych w danym momencie kół. Najstarsze rodzaje skrzyń biegów pozbawione były tego udogodnienia, co utrudniało zmianę przełożenia, która wymagała od kierowcy bardzo dużego doświadczenia oraz wyczucia. Mimo tego skrzynie tego rodzaju, zwane igłowymi, miały znacznie mniejszą wytrzymałość i często musiały być naprawiane. Współczesne skrzynie biegów są dużo mniej awaryjne, a jeśli się im coś przydarzy, możemy udać się do specjalistów od ich serwisowania, takich jak pracownicy Auto Serwis Różyny Piotr Znaniecki.

Najpopularniejsze rodzaje manualnej skrzyni biegów

Jak wspomniano wyżej, jednymi z zasadniczych elementów manualnej skrzyni biegów są koła zębate oraz wałki, na których są one osadzone. Ich liczba zależna jest zazwyczaj od zastosowanego w pojeździe napędu. Manualna trójwałkowa skrzynia z biegiem bezpośrednim jest typowa dla pojazdów z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła. Samochody z napędem na przednie koła wykorzystują skrzynie dwuwałkowe bez biegu bezpośredniego. Za wykorzystaniem manualnej skrzyni biegów zdecydowanie przemawiają względy ekonomiczne. Porównanie wypada na ich korzyść. Różnica w spalaniu dwóch samochodów o dokładnie takich samych parametrach, ale o manualnej i automatycznej skrzyni biegów może wynieść nawet około litra na sto kilometrów. Choćby z tego powodu warto dbać o skrzynię biegów i przeprowadzać jej regularną konserwację, np. poprzez wymianę oleju smarnego. W zależności od modelu samochodu należy tego dokonywać co czterdzieści‐sześćdziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów, choć w przypadku niektórych modeli granica ta przesuwa się nawet do stu lub stu dwudziestu tysięcy kilometrów.

Podziel się