Materiał Partnera
,,Benzyniak” czy Diesel? Wady i zalety obydwu rodzajów samochodów

,,Benzyniak” czy Diesel? Wady i zalety obydwu rodzajów samochodów

Od dawna świat motoryzacyjny dzieli spór pod tytułem „co lepsze – benzyna czy diesel”. Obie opcje zajmują mniej więcej tak samo dużą pozycję na rynku, obie mają swoich gorących zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników. Warto jednak podejść do sprawy zdroworozsądkowo, gdyż zarówno silniki na benzynę, jak i na olej napędowy mają swoje wady i zalety.

Diesel – zalety i wady

Diesel, czyli silnik wysokoprężny, to wynalazek z końca XIX wieku, stworzony przez niemieckiego konstruktora Rudolfa Diesla. Ambicją naukowca było stworzenie bardziej wydajnego konkurenta silnika benzynowego. Cel udało mu się osiągnąć – współczesne silniki wysokoprężne są w stanie z większą efektywnością przetwarzać dostarczane paliwo na energię. Zważywszy na fakt, że paliwem tym jest tańszy niż benzyna olej napędowy, łatwo obliczyć, że korzystanie z silnika diesla jest zdecydowanie mniej kosztowne. To pierwsza z ich zalet. Kolejny plusy to bardzo duża wytrzymałość na uszkodzenia. Dzięki temu auta nawet z bardzo dużym przebiegiem są mniej narażone na awarie.

Nie ma jednak róży bez kolców - samochody z silnikiem diesla posiadają również wady, z których najpoważniejsze to przede wszystkich bardzo wysoki koszt zakupu oraz ewentualnych napraw. Na auta z tym rodzajem napędu powinni zdecydować się osoby, które spędzają w trasie dużo czasu i rocznie przejeżdżają nie mniej niż 30 tys. kilometrów. Ponadto silniki diesla są bardzo wrażliwe na jakość tankowanego paliwa.

Silnik benzynowy – zalety i wady

Silniki zasilane mieszanką benzynową to konstrukcje znacznie prostsze i lżejsze, niż diesel – z tego powodu ich produkcja jest zdecydowanie tańsza, co odbija się w finalnej cenie gotowego auta. Prostsza konstrukcja to również mniej elementów newralgicznych, podatnych na zużycie oraz niższe koszty ewentualnych napraw. Bardzo niska cena zakupu oraz konserwacji samochodu z silnikiem benzynowym niesie jednak za sobą pewne konsekwencje – silniki te są mniej wydajne, spalają więcej paliwa, a to oznacza wyższe koszty codziennej eksploatacji, szczególnie jeśli pokonujemy rocznie duże dystanse. Jednym z rozwiązań tego problemu jest zainwestowanie w instalację gazową. Oznacza to jednak również dodatkowe koszty, nierzadko równe różnicy między silnikiem benzynowym a dieslem, a ponadto zmniejszenie kubatury bagażnika.

Niezależnie od tego, jaki rodzaj silnika wybierzemy, powinniśmy dbać o regularne serwisowanie naszego auta. Szeroki wybór usług serwisowych oferuje firma Pmix Moto Punkt.

Podziel się