Artykuł sponsorowany Badanie techniczne pojazdów, nie myl go z przeglądem technicznym!

Badanie techniczne pojazdów, nie myl go z przeglądem technicznym!

Kierowcy wielokrotnie mylą termin badania technicznego z przeglądem technicznym. Pierwszy z nich, inaczej również zwany przeglądem rejestracyjnym, jest obligatoryjnym działaniem związanym z określaniem stanu technicznego pojazdy tak, aby prawnie móc go na określony czas dopuścić do ruchu drogowego. Przegląd techniczny lub okresowy to zaś badania nieobligatoryjne odnoszące się do zaleceń producentów, bądź reklamowane przez warsztaty samochodowe, jako część swoich usług.

Jak wygląda badanie techniczne pojazdu

Badanie techniczne pojazdów rozpoczyna się od sprawdzeniu jego numeru VIN, który musi być zgodny z dowodem rejestracyjnym. Każdorazowo pracownik Stacji Kontroli Pojazdów, bo to one przeprowadzają badania techniczne pojazdów, musi określić, czy pojazd nie posiada dodatkowego wyposażenia, podlegającego innym procedurom. Mowa między innymi o instalacji LPG lub CNG. Kolejne etapy to już pełna analiza wszystkim podzespołów pojazdu, co przeprowadzane jest w modelu diagnozowania komputerowego, testami drogowymi, oględzinami, czy w formie wykorzystywania specjalnych urządzeń mierniczych. Analizie podlega zatem m.in. układ hamulcowy, układ kierowniczy, zawieszenie, ogumienie, oświetlenie, systemy bezpieczeństwa, silnik, filtr DPF, układ wydechowy, czy nadwozie.

Brak nieprawidłowości skutkuje uzyskaniem „pieczątki” do dowodu rejestracyjnego. Odstępstwa od normy muszą zostać zaś wyeliminowane. Stacja Kontroli Pojazdów wystawia specjalny kwitek z listą elementów do naprawy. Od dnia wydania dokumentu pojazd taki może poruszać się po drogach tylko 14 dni. W trakcie właściciel z pojazdem musi stawić się – po serwisie – na kolejne badanie techniczne.

Kiedy należy stawić się na danie techniczne do Stacji Kontroli Pojazdów?

W większości przypadków w Polsce, na badanie techniczne pojazdu należy stawić się raz w roku. Po zakupie auta salonowego dokonuje się jednak to po pierwszej rejestracji po 3 latach, a następnie po 2. Można zatem przyjąć, że pojazdy starsze, niż 5-letnie, muszą udać się na badanie techniczne co 12 miesięcy. Coroczny przegląd muszą jednak przechodzi pojazdy specjalistyczne. Mowa o m.in. taksówkach osobowych, tych do zarobkowego przewozu ludzi, czy do przeprowadzania szkoleń na prawo jazdy, w tym egzaminów państwowych w WORD.

Pamiętaj! Samochody osobowe, czy ciężarowe o masie do 3,5 ton mogą być badanie w Podstawowych Stacjach Kontroli Pojazdów. Te przekraczające 3,5 tony muszą stawiać się w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów, czyli w przypisanych lokalizacyjnie dla nich miejscach. Właściciele osobówek mogą zatem wybierać stacje na terenie całej Polski – nie obowiązuje ich regionalizacja. Warto przy tym wybierać te SKP, które działają również, jako szeroko wyspecjalizowane serwisy. Przykład? Stacja Kontroli Pojazdów WX/184/P, gdzie działa również sklep motoryzacyjny! 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas