Artykuł sponsorowany Przed sklepem jubilera – jak oświetlić wystawę z biżuterią?

Przed sklepem jubilera – jak oświetlić wystawę z biżuterią?

Wystawa salonu z biżuterią ma wyjątkowe znaczenie dla przyciągnięcia zainteresowania klientów, ale żeby tak się stało, to umieszczone na niej wyroby muszą zostać zaprezentowane w profesjonalny sposób. Nawet najbardziej efektowne naszyjniki, pierścionki czy markowe zegarki wymagają dobrze zaprojektowanego oświetlenia. Szlachetne metale i drogie kamienie najlepiej ukazują swoje walory w świetle odpowiednio zaaranżowanej iluminacji.

Badania zachowań konsumenckich wykazują, że nawet 20 proc. klientów trafia do sklepów z ekskluzywnym asortymentem pod wpływem impulsu. Często jest to podświadoma reakcja wywołana przez pobudzenie zainteresowania intrygującą wystawą zewnętrzną lub nawet przez jej pojedynczy szczegół. Właściciele prestiżowych sklepów z kosztownościami dobrze wiedzą, że należy tak wyeksponować swoje pokazowe wyroby, aby były widoczne z daleka i przykuwały uwagę nieszablonową aranżacją. Dobrze zaprojektowana iluminacja jest niezbędnym elementem takiej koncepcji.

– Sklepy jubilerskie w centrach handlowych nie mają dostępu do światła naturalnego, więc sposób oświetlenia wystawy zależy tylko od projektanta – mówi specjalista z firmy FREI, doświadczonego wykonawcy iluminacji m.in. dla prestiżowych salonów z kosztownościami. – To nawet sprzyjająca okoliczność dla aranżera, bo ma większe możliwości pokazania swoich umiejętności. Natomiast placówki z wystawami otwartymi na ulicę muszą uwzględniać wpływ słońca na ekspozycję i z reguły oświetlenie pełną krasę prezentuje dopiero po zapadnięciu zmroku, a więc już po zamknięciu sklepu. W tym wypadku w większym stopniu zadaniem świateł jest wywarcie ogólnego wrażenia na przechodniu i pobudzenie ochoty, aby wrócił do salonu, gdy będzie znowu otwarty.

Gra świateł z kosztownościami

Na ekspozycji zewnętrznej powinny znaleźć się reprezentatywne artykuły z asortymentu salonu, tak aby klient miał orientację, co może zastać w środku. Wystawa nie powinna być jednak przeładowana biżuterią – lepiej pokazać mniej elementów, ale zaaranżować je w interesujący sposób. W tej roli gra świateł z kosztownościami i ich tłem spełnia niebagatelną rolę.

Warto skontrastować zalety wizualne szlachetnych metali czy drogich kamieni z materiałem, z którego wykonany jest podkład czy innym gadżetem z wystawy. Złoto i srebro dobrze wyglądają np. na ciemnym tle, które skutecznie pochłania światło. Odbite promienie wydają się wtedy szczególnie intensywne, a biżuteria prezentuje się wyjątkowo intrygująco. Oświetlone białym światłem złoto daje żółtą lub pomarańczową poświatę, ale szczególnie dobrze wyroby z tego kruszcu wyglądają w promieniach o ciepłej barwie. Specjaliści zalecają zastosowanie do nich nowoczesnych systemów oświetlenia LED o temperaturze barwowej 2700-3500 kelwinów.

Srebro natomiast i szlachetne kamienie lubią światło o barwie zimnej. Wydają się wtedy jaśniejsze, czystsze, lepiej kontrastują z tłem. Oświetlone w ten sposób kunsztowne wyroby na wystawie przykuwają uwagę z większej odległości, choć nie widać wtedy jeszcze szczegółów ich wykonania. To zachęca przechodniów, aby podeszli bliżej i przyjrzeli się im z bliska, a następnie weszli do środka sklepu. Chłodniejsze światła zalecane do oświetlania srebra i drogich kamieni powinny mieć temperaturę barwową ok. 5000 kelwinów. W przypadku łączenia złota i brylantów lub ustawiania na wystawie obok siebie biżuterii z różnych metali szlachetnych warto zastosować oświetlenie charakteryzujące się pośrednią temperaturą barwową. Projektanci iluminacji zarówno na wystawach, jak i w gablotach jubilerskich chętnie instalują nowoczesne oświetlenie LED, które jest przystosowane do emitowania światła we wszystkich zakresach barwowych.

Oświetlenie dobrze pokazujące barwy szlachetnych materiałów

Oświetlenie wybranych fragmentów wystawy może być silnie skontrastowane z elementami nieoświetlonymi, albo schowanymi w półcieniu tła ekspozycji. Warto jednak rozważyć mocne rozjaśnienie całej witryny, tak aby była widoczna jako całość z daleka. Dobrze jeśli w takiej sytuacji światła współgrają z logo i nazwą sklepu, które również muszą być dobrze oświetlone lub same mogą być źródłem światła.

Przyjmuje się, że instalacja zamontowana na wystawie może emitować światło o dużo większym natężeniu niż ogólne oświetlenie w sklepie. Większą moc powinny mieć tylko źródła punktowe, które rozjaśniają wybrane produkty ekskluzywne przeznaczone do specjalnej prezentacji w środku salonu. Asortyment placówek jubilerskich wymaga także, aby stosować światła najwyższej jakości charakteryzujące się wysokim współczynnikiem oddawania barw CRI. Przyjmuje się, że w 100-stopniowej skali powinny mieć one wartość minimum 90 Ra. Oświetlenie LED spełnia ten warunek.

Zaplanowanie ciekawej, przykuwającej uwagę klientów iluminacji w salonach jubilerskich nie jest prostym zadaniem i często przekracza umiejętności osób odpowiedzialnych za wystrój wnętrz. W dobie silnej konkurencji w branży jubilerskiej o sukcesie sklepu decyduje m.in. urządzenie placówki według wysokich standardów. Dlatego właściciele prestiżowych salonów decydują się na korzystanie z usług profesjonalnych projektantów oświetlenia, którzy gwarantują, że ich produkty zostaną zaprezentowane w iluminacji, które będzie zachęcać klientów do dokonywania zakupów.

 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas