Jak social media pomagają w znalezieniu pracy?

Jak social media pomagają w znalezieniu pracy?

Social media już dawno przestały być jedynie platformą do komunikacji ze znajomymi. Obecnie dzięki obecności na Facebooku czy Linked In’ie możemy śledzić trendy i wydarzenia w branży, która nas interesuje, stworzyć własne portfolio i szybciej odpowiadać na ogłoszenia o pracę. Podpowiadamy, jak wykorzystać social media w poszukiwaniu pracy i dlaczego warto to zrobić.

Strony www Strony www

Budowanie listy kontaktów

Kiedyś social media pomagały nam kontaktować się ze znajomymi. Dzisiaj sieć wirtualnych kontaktów możemy budować z przyszłymi współpracownikami. Budowanie siatki kontaktów w mediach społecznościowych może przynieść ci szereg korzyści, takich jak łatwiejszy rozwój kariery zawodowej czy choćby nauka od osób, które znają się na wybranej dziedzinie.

Pozytywny wizerunek możesz tworzyć poprzez budowanie sieci kontaktów na LinkedIn czy Facebooku. Jeśli posiadasz konto o profilu zawodowym, możesz zaprosić do znajomych nie tylko osoby, które znasz bezpośrednio, ale również te, z którymi dyskutowałeś na szkoleniu czy z którymi wymieniałeś poglądy na forach. Być może te osoby właśnie szukają kogoś do pracy?

Sieć kontaktów możesz tworzyć także na dedykowanych grupach networkingowych w social media. Na Facebooku warto aktywnie uczestniczyć w branżowych grupach dyskusyjnych i śledzić te, na kórych inni publikują ogłoszenia o pracę. Warto również udzielać się na fanpage'u firmy, w której byś chciał pracować.

Łatwiejsze zaprezentowanie portfolio

Obecnie pracodawcy przeglądają profile kandydatów do pracy, chcąc zobaczyć, jak się prezentują i dowiedzieć się o nich czegoś więcej. Właśnie dlatego powinieneś zadbać, by twój profil wyglądał naprawdę dobrze. Jeśli twoje konto będzie potwierdzać informacje zawarte w CV, będziesz bardziej wiarygodny.

Aby twój profil był atrakcyjny, pamiętaj o dodaniu wyraźnego zdjęcia, wypełnij również pola przeznaczone na wpisanie miejsca zamieszkania, wykształcenia czy doświadczenia zawodowego. W zależności od portalu możesz bardziej lub mniej rozbudować swoje internetowe portfolio. Warto to zrobić szczególnie, jeśli starasz się o pracę w branży związanej z Internetem. Atrakcyjny profil to większe prawdopodobieństwo, że zostaniesz zauważony i zaproszony na rozmowę.

W jakich serwisach warto posiadać konto? Jeśli zależy ci na stworzeniu internetowej wizytówki, pomyśl o założeniu profilu na Linked In czy Golden Line. Konto na Facebooku mają obecnie niemal wszyscy – jeśli do tej pory używałeś go jedynie do celów prywatnych, pomyśl o stworzeniu profilu zawodowego.

Dostęp do większej ilości ogłoszeń o pracę

Jeszcze do niedawna oferty pracy były prezentowane przede wszystkim na portalach rekrutacyjnych lub na stronach internetowych pracodawców. Obecnie pojawiają się one również na oficjalnych profilach firm na Facebooku, LinkedIn czy GoldenLine. 

Ogłoszenia o pracę z łatwością znajdziesz także na specjalnych grupach. Grup dotyczących poszukiwania pracy jest naprawdę wiele – warto dołączyć do takich, które zamieszczają ogłoszenia z konkretnej branży. Wówczas z pewnością szybciej znajdziesz wymarzoną posadę niż na grupie, w której pojawiają się wpisy dotyczące pracy w sklepie spożywczym czy na magazynie.

Czasem wpisy dotyczące zatrudnienia pojawiają się również na stronach uczelni wyższych – jeśli ukończyłeś konkretną szkołę, nie rezygnuj od razu z obserwowania jej profilu – być może twój przyszły pracodawca szuka absolwentów właśnie tej uczelni?

Szukanie pracy przez social media to jednak nie tylko przeglądanie ogłoszeń. To również zamieszczanie własnych. Jeśli chcesz samodzielnie zamieścić wpis o tym, że poszukujesz pracy, bądź kreatywny. Interesujące ogłoszenie może spodobać się innym, a to sprawi, że będzie często udostępniane. 

Prostsze przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Jak już wspomnieliśmy, coraz częściej przed zatrudnieniem pracodawcy sprawdzają przyszłych pracowników na portalach społecznościowych. Ty też możesz to zrobić! Dzięki temu z łatwością dowiesz się, kim jest rekruter, jaką rolę może on odgrywać w procesie decyzyjnym, jakie może mieć wymogi względem kandydatów i jakie pytania może zadać podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Jeśli będziesz śledzić profile wybranych pracodawców na biznesowych portalach społecznościowych, będziesz miał również dostęp do przydatmych porad i wskazówek na temat udziału w procesie rekrutacji. Często agencje zatrudnienia i firmy zajmujące się doradztwem personalnym tworzą profesjonalne poradniki dla kandydatów, obejmujące m.in. takie zagadnienia, jak przygotowanie CV, przebieg rozmowy kwalifikacyjnej czy metody oceny kompetencji.

Przed rozmową kwalifikacyjną warto również sprawdzić, co o danym pracodawcy piszą inni użytkownicy social media. Być może znajdziesz tam cenne uwagi, które pomogą ci pomyślnie przejść proces rekrutacji.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas