Materiał Partnera Dla kogo jest numer REGON?

Dla kogo jest numer REGON?

W Polsce figuruje co najmniej kilka dużych rejestrów, gdzie gromadzone są informacje o Polakach, a także o zarejestrowanych w kraju firmach czy stowarzyszeniach. Ciekawym przykładem takiego zbioru jest REGON, którego rola bardzo mocno zmieniła się na przestrzeni lat. Kto obecnie musi posiadać ten identyfikator?

 

Historia bazy REGON

 

Nazwa REGON - a więc w rzeczywistości, akronim od słów Rejestr Gospodarki Narodowej - po raz pierwszy pojawiła się w 1975 roku. Należy jednak pamiętać o tym, że jej protoplastą była ustawa z 1966 roku, która wprowadzała numery statystyczne w wybranych jednostkach gospodarki.

 

Kolejne zmiany, które dotyczyły Rejestru Gospodarki Narodowej, wprowadzono w 1982 i 1989 roku. Szereg różnic przyniosła nowelizacja prawa z 1995 roku: ustawa o statystyce publicznej. Po zakończeniu okresu przejściowego, który minął w 1998 roku, akty prawne dotyczące tego zbioru danych były już tylko nowelizowane.

 

Jedna z głównych zmian, jaka pojawiła się w ostatnich latach była reforma terytorialna z 1999 roku, której zawdzięczamy zmniejszenie ilości województw oraz wprowadzenie powiatów ziemskich i grodzkich. Mimo tego, że zmiany, jakie wprowadził nowy podział terytorialny, same w sobie nie dotyczą Rejestru Gospodarki Narodowej, to pośrednio oddziałują one na gromadzone tam dane.

 

Jak zbudowana jest baza REGON?

 

Nadrzędnym elementem jest identyfikator. Jego długość ewoluowała wraz z kolejnymi nowelizacjami i zmianami, jakie kolejne ekipy rządzące wprowadzały do bazy REGON. Dziś - dla niektórych instytucji - jest on dwa razy dłuższy niż w chwili, gdy w 1966 roku wprowadzano pierwsze przymiarki do stworzenia tego rejestru i składa się z 14 cyfr.

 

Większość podmiotów, które posługują się tym identyfikatorem, korzysta jednak z numeru, na jaki składa się dziewięć cyfr. W przypadku firm, które miały „historyczny”, krótszy numer, ustawodawca zdecydował się tylko dodać z przodu dwa zera, uzyskując w ten sposób 9-cyfrowy zapis.

 

Kolejne identyfikatory REGON są tworzone według pewnego schematu. Dwie pierwsze cyfry to oznaczenie województwa. Kolejne sześć liczb to „numer seryjny”, a ostatnia liczba pełni funkcję kontrolną. Wspomniane wcześniej, 14-cyfrowe oznaczenia dotyczą firm, które mają swoje siedziby w różnych województwach.

 

Kto musi zakładać REGON i jakie dane można tam odnaleźć?

Rola tego identyfikatora nie jest dziś tak ważna, jak kilka lat temu. Skutkuje to niewielką rozpoznawalnością i popularnością tego zbioru danych. Mimo wszystko wciąż można wyszukać firmy po tym identyfikatorze w wielu serwisach, spośród których jednym z najpopularniejszych jest ALEO.com: https://aleo.com/pl/funkcje/baza-firm/wyszukiwarka-regon.

 

Poza paroma sytuacjami identyfikator REGON nie musi być już nawet podawany na dokumentach firmowych, skąd został wyparty przez NIP, czyli Numer Identyfikacji Podatkowej. Wyjątkiem od tej reguły są spółki akcyjne oraz podmioty wymienione w odpowiednich ustawach.

 

Identyfikator Rejestru Gospodarki Narodowej wciąż ma też zastosowanie w gospodarstwach rolnych. Korzystają z niego jednostki organizacyjne, a więc na przykład odpowiednie organy administracji publicznej. Ustawodawca narzucił też obowiązek posiadania identyfikatora stowarzyszeniom rejestrowym oraz lokalnym podmiotom gospodarki narodowej.

 

Warto wskazać też na zostawioną „furtkę”, która pozwala samodzielnie wystąpić z wnioskiem o nadanie numeru REGON. Służą do tego formularze RG-OP oraz RG-OF. Istnieje też możliwość zwrócenia się o wydanie identyfikatora on-line. Jest to szybszy sposób niż wypełnianie tradycyjnych formularzy, bo identyfikator zwykle nadawany jest po kilku dniach. Tradycyjna ścieżka ubiegania się o uzyskanie numeru REGON może zająć dwa tygodnie.

 

Jakie dane są gromadzone w bazie REGON?

 

Już od pewnego czasu jest to identyfikator, który pełni raczej funkcję statystyczną niż czysto praktyczną. Skutkuje to tym, że ilość danych, jakie baza ma do zaoferowania, jest niewielka. O wiele lepiej na tym polu wypadają rekordy z Krajowego Rejestru Sądowego czy bazy NIP.

 

REGON daje nam wgląd do podstawowych danych teleadresowych, pod których pojęciem należy rozumieć nazwę firmy, dane jej właściciela, adres siedziby, numer NIP oraz numer PESEL. Można też uzyskać kilka ciekawych informacji o formie i strukturze działalności, a także dacie jej powstania lub ewentualnego zawieszenia.

 

Mimo tego, że statystyka nie zawsze jest tym, czego poszukujemy w dużych bazach danych, to nie można odmówić jej pewnej wartości praktycznej. Dużym atutem bazy REGON jest możliwość analitycznego podejścia do poszukiwania partnerów biznesowych według jasno określonego klucza.

 

Jeśli chcemy współpracować z podmiotami o określonej wielkości, czyli na przykład takimi, które zatrudniają do 10 osób i specjalizują się w grafice komputerowej, to REGON może być przydatny. W połączeniu z informacjami z innych baz można w prosty sposób zebrać dane o potencjalnych partnerach biznesowych, którzy działają na obszarze, jaki nas interesuje. Ta wiedza daje możliwość stworzenia spersonalizowanej propozycji handlowej, dzięki której nasza firma będzie mogła zarobić.

Podziel się